چرا قیمت نفت منفی شد؟

در اتفاقی بی سابقه قیمت نفت پایه وست تگزاس برای تحویل در معاملات آتی منفی شد.

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار در تاریخ معاملات بورس نیویورک، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت منفی شده و تا لحظه تنظیم گزارش ( ۲۳:۳۰ دقیقه) با بیش از ۲۵۳ درصد کاهش به منفی ۲۹ دلار رسیده است. البته باید توجه داشت که این قیمت‌ها نهایی نیست و باید تا بسته شدن وال استریت ( بامداد سه شنبه) برای قیمت معین صبر کرد. این قیمت مربوط به معاملات آتی ماه می است و چنین سقوط قیمتی از سال ۱۹۴۶ میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.

به نوشته بلومبرگ، صفر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت بیشتر خریداران و تولیدکنندگان آن هم در زمانی که تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است از اصلی‌ترین دلایل این سقوط بی سابقه هستند.

میشل تران، مدیر بخش انرژی در موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: در کوتاه مدت شانس خیلی کمی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد چرا که پالایشگاه‌ها از سفارش و پذیرش نفت جدید امتناع می کنند.

از ابتدای امسال تاکنون قیمت نفت عمدتا نزولی بوده است و حتی توافق کشورهای بزرگ صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس نیز نتوانسته است این روند را تغییر دهد. با این حال بعید است قیمت نفت در سطح منفی مدت زیادی دوام آورد چرا که هم تولید نفت با سرعت زیادی رو به کاهش است و هم تقاضا برای خرید احتمالا به دنبال کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای به تدریج زیاد خواهد شد. تنها در آمریکا شرکت‌های استخراج کننده نفت ۱۳ درصد ظرفیت استخراجی خود را طی یک هفته کاهش داده‌اند.

 نفت برنت دریای شمال نیز با ریزش شدید ۸.۴۴ درصدی مواجه شده و به ۲۵.۷۱ دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، قیمت‌ها مربوط به معاملات بورس نیویورک است و بورس‌های آسیا و اروپا از ساعتی دیگر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …