چند درصد زنان ایرانی به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می‌شوند؟

نتایج یک مطالعه‌ی بومی نشان می‌دهد میزان ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان در زنان ایرانی ۳.۵درصد است.

به گزارش ایسنا، با توجه به تغییرات هرم جمعیتی و سن ازدواج، موضوع باروری و محدوده سنی آن یکی از دغدغه‌های اغلب جوامع به شمار می‌رود. نارسایی زودرس تخمدان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند زنان زیر ۴۰ سال را با مشکلات فرزندآوری مواجه سازد. مراجع علمی عنوان می‌کنند که زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان قبل از ۴۰ سالگی علاوه بر عدم کارآیی تخمدان ها در تولید تخمک و باروری و قطع قاعدگی با عوارضی شبیه به یائسگی روبرو می شوند  با این تفاوت که یائسگی معمولا پس از ۵۰ سالگی رخ می دهد.

میزان ابتلا به این اختلال در جهان بین ۱ درصد در کشورهای توسعه یافته تا ۵ درصد در کشورهای در حال توسعه گزارش شده است.

اخیرا در مطالعه‌ای بومی در مرکز تحقیقات تولید مثل و غدد درون‌ریز، میزان نارسایی زودرس تخمدان در زنان ایرانی ۳.۵درصد گزارش شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، مجری این طرح عواملی همچون ژنتیک، اختلالات کروموزومی، اختلالات متابولیک، رادیوتراپی، شیمی درمانی و یا جراحی‌های انجام شده بر روی تخمدان و برخی عوامل سمی محیطی مثل دود سیگار را از عوامل بروز این اختلال معرفی کرده و خاطر نشان کرد که هنوز علت ۷۵ درصد موارد این بیماری ناشناخته باقی مانده است.

وی در خصوص مطالعه انجام شده گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که در ایران کاهش وزن و افزایش وزن  بیش از حد طبیعی،  هردو از عواملی هستند که می‌توانند بر روی بروز این اختلال اثر داشته باشند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به این واقعیت که مبتلایان به این اختلال در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی ، پوکی استخوان، و افسردگی قرار دارند، افزود: به زنان ایرانی توصیه می‌شود که ضمن رعایت رژیم مناسب و حفظ تعادل در وزن، فرزندآوری را به تعویق نیندازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …