چه خبر از بدهکاری ایرلاین‌ها و هتل‌ها؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک ماه پیش نسبت به بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی معترض شده بود، گفت: ایرلاین‌ها و هتل‌ها همچنان بدهکاری سنگینی دارند، هرچند که بخشی از این مبلغ تسویه شده است.

حرمت‌الله رفیعی به ایسنا گفت: بعد از اعتراضی که یک ماه پیش مطرح شد، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی بدهی خود را به مردم برگرداندند، اما بخش زیادی از مبالغ هنوز باقی مانده و رقم سنگینی هم در اختیار دو ایرلاین بزرگ ایرانی است.

او به مبلغ بدهکاری‌ ایرلاین‌های داخلی و خارجی اشاره‌ای نکرد، ولی یک ماه پیش گفته بود این رقم حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

رفیعی اظهار کرد: مسؤولان هواپیمایی و گردشگری درحالی گفته‌اند ۹۵ درصد بدهکاری‌ها به مردم برگردانده شده که تا کنون مستنداتی ارائه نکرده‌اند. همین حالا  فقط در انجمن ما، حدود ۸۰۰ پرونده شکایت باز است که بیشتر آن‌ها به بدتعهدی شرکت‌های هواپیمایی برمی‌گردد. البته هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی هم پرونده شکایتی و بدهکاری دارند که به موضوع آن‌ها نیز رسیدگی می‌شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیگیری نکردن این شکایت‌ها را جفا در حق مردم دانست و گفت: بازی برعکس شده است، به جای آن‌که متولیان، ناظران و دولت از آژانس‌ها و ایرلاین‌ها بخواهند بدهی مردم را بدهند و نسبت به بدتعهدی‌ها معترض شوند، ما در بخش خصوصی از آن‌ها می‌خواهیم به این قضیه وارد شوند و پیگیر تسویه‌حساب بدهکارانِ مردم باشند.

رفیعی قبلا گفته بود: به ایرلاین‌ها نامه فرستادیم و حتی تهدید به شکایت کردیم، به وزارتخانه‌های مربوطه (راه و گردشگری) نامه نوشتیم و مکتوب از قوه قضاییه استدعا کردیم وارد موضوع شوند.  

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت راه که چهار ماه پیش، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را در رابطه با استرداد وجوه سفرهای لغوشده در شرایط کرونا ابلاغ کرده‌اند، تا کنون از میزان شکایت‌های دریافت‌شده درباره بدتعهدی شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی و نحوه رسیدگی به آن‌ها ‌گزارشی نداده‌اند.

رضا جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ـ پس از آن‌که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به بدهکاری شرکت‌های هواپیمایی معترض شد و مبلغ این بدهی را ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد، این عدد را غیرمستند دانست و آن اظهارات را تکذیب کرد و گفت: تاکنون بیش از هشت‌هزار میلیارد ریال توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی بدون کسر هزینه لغو سفر به مسافران بازگردانده‌ شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم نهم اردیبهشت‌ماه در مصاحبه‌ای گفت که ۹۵ درصد مسافران توانسته‌اند پول خود را پس بگیرند یا با آژانس‌ به توافق برسند.

مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ نیز بعد از این اعتراض‌ها و دفاعیات، اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند به آن‌ها بازگردانده شده است. از میان ۱۷ ایرلاین داخلی تاکنون ۱۵ شرکت هواپیمایی بهای بلیت پروازهایی را که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند یا کنسل شده است بازگردانده‌اند و هیچ بدهی‌ای به مردم ندارند. شرکت هواپیمایی ایران ایر هم بابت مسترد شدن این بلیت‌ها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به مردم بازگردانده است. تنها بخشی از پروازهای خارجی باقی مانده که هم‌اکنون در حال اقدام برای برگرداندن پول مشتریان هستند. نباید با طرح اظهارات غیرکارشناسی بیش از آن چیزی که تا امروز شیوع ویروس کرونا به همه ایرانی‌های دنیا آسیب زده، ضربه وارد کنیم.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های دنیا همزمان با شیوع ویروس کرونا وارد چنین چالشی شده‌ و حتی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. برخی از این شرکت‌ها برای نجات از این شرایط و حفظ مشتریان خود، بلیت و حساب مشتری را معتبر نگه داشته‌اند تا در زمان دیگری مصرف شود، هرچند که ملزم به استرداد وجوه مشتریان خود هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …