کابوس ۱۵ساله ۱۲ کیلومتر جاده که همچنان "جان" می‌گیرد !

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد جاده ۱۲ کیلومتری سوق_ دهدشت به عنوان کابوسی ۱۵ ساله تنها دستاورد آن تنها “مرگ” برای مردم سوق و کهگیلویه بوده است.

کمتر کسی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که اسم جاده خون (محور سوق_دهدشت) به گوشش نخوره باشد، جاده‌ای ۱۲ کیلومتری که قریب به ۱۵ سال از عملیات اجرایی آن می گذرد و خسارت‌های فراوان مالی و جانی به بار آورده است.

متاسفانه در بی تدبیری و بی توجهی مسئولان و مدیریت‌های ضعیف، این جاده تاکنون خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزان خود کرده و بعد از هر حادثه‌ای، همین مسئولان طی مصاحبه و یادداشتی از طریق رسانه‌ها اعلام می کنند چند ماه آینده پایان کابوس جاده سوق. اما متاسفانه با گذشت چندین ماه دوباره به وادی فراموشی سپرده می شود و انگار این کابوس قصد پایان ندارد و بی‌تدبیری همچنان ادامه دارد.

اما بعد از ۱۵ سال هنوز وعده چندین ماهه مسئولان صورت اجرایی پیدا نکرده و هر هفته باید شاهد قربانی عزیزان خود در این محور باشیم، و اینجاست که سوال‌های متعد در اذهان مخاطب پیش می‌آید که چرا مدیریت‌های ضعیف برخی مسئولان باعث هدر رفت اعتبارات شده؟ چرا اجرای چنین پروژه‌ای در سایر استان‌ها کمتر از دوسال و یا شاید یک سال به بهره‌برداری می رسد؟ چرا این پروژه به عنوان “جاده خون” معروف شده و مشکلات و وضعیت آن تا دفتر رهبری رفته‌؟ آیا این چیزی جز ضعف مسئولان مربوطه نیست؟

جانباختن ۶۰ تن در جاده دهدشت- سوق

پروژه تعریض و بهسازی جاده “دهدشت ـ سوق” که با وعده اتمام ۱۸ماهه در سال ۸۵ آغاز شد تنها دستاورد آن “مرگ” بوده و تاکنون قریب به ۶۰ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند و تنها در همین یکی دو هفته اخیر در یک حادثه در همین محور منجر به فوت ۵ تن از شهروندان سوقی شد که باعث انتقادات شدیدی از سوی مردم و مسئولین نسبت به متولیان این پروژه شد.

تا جایی که حجت الاسلام علی وحدانی فر، امام جمعه دهدشت در یکی از خطبه‌های نماز جمعه، وضعیت جاده سوق را نتیجه ناکارآمدی مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری دانست و گفت: اگر برای رفع این معضل اقدام عاجل صورت نگیرد از تریبون نماز جمعه به مردم می‌گویم چه دست‌هایی پشت پرده اجازه کار کردن نمی‌دهد.

امام جمعه دهدشت گفت: مدیران استانی سلفی گرفتن در راه‌های کهگیلویه را تمام کنند به فکر چاره‌اندیشی برای پایان مشکلات ناشی از جاده‌های غیر ایمن باشند.

وی با بیان اینکه برخی نکات را در جلسات خصوصی بیان می‌کنم گاهی هم سکوت، افزود: اما مدیران توجه نمی‌کنند مجبور می‌شوم مطالب را به تریبون نماز جمعه بیاورم.

۱۲ کیلومتر جاده ۱۵ ساله مردم را عذاب می دهد

وحدانی‌فر با اشاره به وقوع تصادفات مرگبار در جاده سوق تصریح کرد: ۱۲ کیلومتر جاده در این بخش ۱۵ سال است مردم را عذاب می‌دهد این نشانه بی‌تدبیری مدیران و متولیان امر است.

وحدانی‌فر اضافه کرد: مدیران با شاسی بلند از جاده‌ها عبور می‌کنند درد مردم را نمی‌فهمند مصائب را نمی‌بینند حتما باید امام جمعه تذکر دهد؟ شما مسئول هستید اگر نمی‌توانید به دیگران واگذار کنید.

خطیب نماز جمعه دهدشت با بیان اینکه نظام اسلامی خدمات ارزنده ارائه داده است، گفت: ناکارآمدی چنین مدیرانی باعث می‌شود عده‌ای مشکلات را پای نظام بنویسند.

وی ادامه داد: مشکلات را باید پای مدیران ناکارآمد نوشت چرا کاری نمی‌کنید تا مشکلات به تریبون نماز جمعه بکشد؟ اگر کاری نشود ناچار هستم بیان کنم چه دست‌هایی اجازه نمی‌دهد کارها پیش برود.

همچنین حجت‌الاسلام سید محمد موحد با توجه به تصادف اخیر در محور “سوق_دهدشت” در تذکر کتبی به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آورده است:

جناب آقای دکتر اسلامی

وضعیت راه‌های شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مناطق به گونه‌ای است که فرد را نه بلکه خانواده ها را قربانی خود می‌کند. آنچنان پروژه‌های راهسازی در حوزه انتخابیه اینجانب فرسایشی شده است که حتی چند کیلومتر راه نیز بعد از مدت‌ها به صورت خانوادگی قربانی می‌گیرد.

جناب آقای وزیر! تا کی باید به خاطر عدم توجه کافی و  نگاه کارشناسی به پروژه‌ها مردم نجیب کهگیلویه و بویراحمد عزادار و داغدار باشند؟

هنوز مردم ما داغ جوانان و خانواده‌ها در حوادث متعدد  قبلی از جمله محور سادات – چرام  که یک خانواده ۷ نفره را به کام مرگ کشاند فراموش نکرده اند که باز هم بعلت عدم اتمام یک جاده کمتر از ۱۰ کیلومتر در محور(دهدشت-سوق-لنده )که سالهاست بطول انجامیده خانواده ای دیگر به صورت دسته جمعی پر پر شده اند.

ضروریست هرچه سریعتر نسبت به اتمام پروژه های نیمه تمام و ایمن سازی راه ها اقدام عاجل صورت پذیرد تا بیش از این شاهد حوادث تلخ پیاپی نباشیم.

کمبود اعتبار مهمترین مانع بهره برداری جاده دهدشت- سوق

“اردشیر قاسمی”، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار افزود: با توجه به تحریم‌های اقتصادی، تا زمانی که پول نباشد هیچ کاری انجام نخواهد گرفت.

وی مشکل اصلی تاخیر در بهره‌برداری جاده سوق را کمبود اعتبار عنوان و تصریح کرد: در کمیته برنامه ریزی امسال تنها ۲ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد این رحالی است که تخصیص تنها یک میلیارد آن جذب خواهد شد.

قاسمی بیشتر تصادفات این محور را عامل انسانی دانست و گفت: مشکلات دیگر این جاده حل شده است. این در حالی است که معاون عمرانی فرماندار غیراستاندارد بودن این جاده را یکی از مشکلات اصلی و وقوع تصادفات عنوان کرد.

مشخض نبودن زمان بهره برداری از جاده دهدشت- سوق با اعتبارات قطره چکانی

“محمدعلی آروس”، معاون عمرانی فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: مهم ترین دلیلی که این پروژه با مشکل برخورد می کند کمبود اعتبار است.

وی با بیان اینکه سالانه اعتباری بصورت قطره چکانی برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود اظهار کرد: با توجه به این سیستم مدیریتی و اعتبارات قطره چکانی، بهره برداری این پروژه زمان مشخصی ندارد.

آروس از غیر استاندارد بودن این جاده و سوءمدیریت‌ها در این پروژه از دیگر دلایل مشکلات آن نام برد و گفت: پروژه‌های عمرانی نه تنها در استان بلکه در کشور مهندسی ارزش نمی‌ شوند.

وی آخرین برآورد تکمیلی برای آسفالت جاده “سوق -دهدشت” را ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، زیبنده نیست بعد از ۱۵ سال پروژه‌ای تعریض و بهسازی جاده “دهدشت ـ سوق” تنها خانواده‌ها را داغدار عزیزان خود کند، انتظار می رود مسئولان تلاش کنند در سریع ترین زمان ممکن این جاده را تکمیل و یکبار برای همیشه به این کابوس مرگبار پایان دهند. این محور به طول ۱۲ کیلومتر شهرهای دهدشت، سوق و لنده را به هم متصل می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …