کار باران نبود، دستور از میراث بود + فیلم

نخست خبر رسید باران بخشی از قلعه‌ی عظیم‌الجثه “فورگ” در شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی را تخریب کرد، اما متولیان میراث فرهنگی این استان، این اتفاق را جمع‌آوری بخشی آسیب دیده‌ی قلعه می‌دانند که احتمال آسیب وارد کردن به خانه‌های مردم محلی در این منطقه را داشته است.

به گزارش ایسنا، هر چند هشدارها برای احتمالِ تخریبِ آثار تاریخی در معرض بارشِ باران در نقاط مختلف کشور از یک سال گذشته تا کنون زیاد مطرح شده‌اند و آخرین آن هشدارها را کمیته تخصصی میراث فرهنگی شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی به نمایندگی از ۱۱۰ انجمنِ میراثی در ۲۴ فروردین مطرح کردند و حتی از معاون میراث فرهنگی وزارتخانه خواستند تا سریع‌تر قدمی در این زمینه بردارد، اما توجه به بناهای تاریخی در معرض تخریب یا آثاری که در طول دست‌کم این یک سال گذشته با آسیب‌های زیادی مواجه شده‌اند، طبق ادعای متولیان میراثی خراسان جنوبی، آن ها را وادار کرده تا خودشان وارد عمل شوند برای جمع‌آوری بخشی از یکی از ۱۰ قلعه بزرگ کشور تا از آسیب‌های احتمالی بیشتر جلوگیری کنند.

حسن رمضانی – مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی – در گفت‌وگو با ایسنا، تخریبِ بخشی از برجِ قلعه بر اثر باران که در فیلمی در فضای مجازی به منتشر شده را اقدامی از سوی این اداره کل می‌داند.

او می‌گوید: بر اثر بارندگی‌های چند سال گذشته، بخشی از  برج قلعه فورگ در معرض تخریب بود، که با توجه به قرار داشتن خانه‌هایی که اطراف قلعه هستند و قرار گرفتن قلعه در شیب، احتمال خطر برای مردم منطقه بسیار زیاد بود، به همین دلیل با گرفتن یک پیمانکار قرار شد تا بخش‌های آسیب دیده از باران جمع‌آوری شده و بار دیگر آن مرمت شود.

او با تاکید بر این‌که این اقدام به دستور مستقیم میراث فرهنگی خراسان جنوبی انجام شده است، آن را تخریبی کنترل شده می‌داند تا از بروز اتفاقات دیگر جلوگیری کند.

به گفته‌ی وی،  جمع آوری این بخش از دیوار قلعه یک شنبه ۲۴ فروردین انجام شده و مرمت قلعه نیز از امروز دوشنبه ۲۵ فروردین توسط همان پیمانکار آغاز می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی با بیان این‌که در تمام سال‌های گذشته، بخش دیواره سنگی قلعه به خاطر باران دچار آسیب شده بود، اظهار می‌کند: از همان ابتدا شالوده و دیواره اصلی این بخش از قلعه به صورت فنی اجرایی و چفت و بست نشده بود. در واقع نمای سنگی قلعه، خود را از دیواره جدا کرده بود، که به دلیل بروز این شرایط و احتمال خطر فراوان، دستور جمع‌اوری این بخش از برج قلعه داده شد.

به گفته‌ی رمضانی، تا کنون گزارشی از آسیب و تخریبِ دیگری از آثار تاریخی در زمان وقوع باران‌های شدید در این منطقه به میراث فرهنگی ارائه نشده است.

انتهای پیام                                              

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …