کرونا بازار نان بسته‌بندی را داغ کرد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت کارتن و سلفون در پی افزایش قیمت مواد پتروشیمی خبر داد و گفت که در پی شیوع ویروس کرونا تولید نان‌های بسته بندی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

علیرضا مروت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت بسته بندی تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصولات غذایی دارد، اظهار کرد: در پی افزایش قیمت مواد پتروشیمی به سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت  مراجعه کردیم، اما هر ارگانی می‌گوید که پتروشیمی زیرمجموعه آنها نیست و به نظر می‌رسد پتروشیمی‌ها از هیچ تشکیلاتی حرف شنوی ندارند؛ بنابراین نمی‌دانیم برای حل این مشکل باید به چه کسی مراجعه کنیم.

وی همچنین از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه بسته‌بندی خبر داد و گفت: این مواد اولیه باید تبدیل به بسته بندی و کار چاپ هم روی آنها انجام شود که این موارد نیز در سال جاری افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین قیمت اقلامی مثل کارتن و سلفون به قدری افزایش داشته که در حال حاضر بخش عظیمی از قیمت محصول نهایی متشکل از قیمت مواد اولیه بسته‌بندی است.

مروت پور در ادامه در پاسخ به میزان افزایش قیمت نان‌های بسته بندی نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: قیمت نان‌های صنعتی در برخی اقلام افزایش قیمت جزئی و در برخی افزایش قیمتی نداشته است؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی در صورت افزایش قیمت ممکن است مشتریان خود را از دست بدهیم. به هر حال نان‌های سنتی با قیمت کمتر همواره در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش قیمت نان نیازمند مجوز سازمان حمایت است که به دلیل خاص بودن این کالا معمولا به سختی مجوز افزایش قیمت آن صادر می‌شود.

البته به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران این صنف در اردیبهشت ماه درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت داده بودند که با آن موافقت نشد، اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مواد پتروشیمی، فقط هزینه بسته بندی یک بسته نان تست بالغ بر ۱۵۰۰ تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی این میزان افزایش قیمت می‌تواند منجر به از رونق افتادن بازار نان بسته بندی شود؛ بنابراین در حال حاضر وقت مناسب برای درخواست افزایش قیمت نیست.

مروت‌پور همچنین از افزایش مصرف نان های بسته بندی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به توصیه‌های بهداشتی در این دوره اقبال به نان‌های صنعتی و بسته بندی بیشتر شد؛ به طوری که تولید این محصولات بعد از شیوع کرونا ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: هدف از تولید نان‌ سنتی و حجیم به صورت انبوه و صنعتی این بود که نان با ارزش غذایی بیشتر و بهداشتی‌تر با ضایعات کمتر و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، اما به دلیل ناشی از اعمال تحریم‌ها محقق نشد و به طور کلی همه دولت‌ها فرصت ترویج مصرف این نوع نان در بین مردم را از دست دادند، اما در نهایت تهدید کرونا در این زمینه تبدیل به فرصت و بازار نان بسته بندی داغ شد. 

به گزارش ایسنا، به طور کلی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌های اخیر صنایع غذایی و نساجی را دچار مشکل کرده است؛ تا جایی که محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از افزایش ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت مواد پتروشیمی و در پی آن افزایش هزینه‌های بسته بندی صنایع غذایی در ماه‌های اخیر خبر داده و گفته بود که وقتی صنایع مادر مثل پتروشیمی، فولاد، برق و نظایر آن به صورت بی رویه افزایش قیمت داشته باشند روی صنایع دیگر هم تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت‌ کالاهای مختلف در ماه‌های اخیر همین است و دلیل دیگر هم نوسانات نرخ ارز. 

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران نیز گفته بود که پتروشیمی‌ها به اندازه نیاز صنایع مواد اولیه در بورس عرضه نمی‌کنند؛ بنابراین در نتیجه عرضه قطره چکانی و کمتر از مصرف، رقابت ایجاد می‌شود. در این شرایط یک تریلی ۲۰ تنی گرانول پلی پروپیلن که مصرف سه تا چهار روز یک کارخانه است و سه سال پیش ۲۰ میلیون تومان قیمت داشته، در حال حاضر به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …