کرونا عامل کاهش ۲۸۰ میلیارد بشکه منابع نفت جهان شد

برآوردها از میزان منابع نفت قابل استخراج جهان در نتیجه کاهش بودجه اکتشاف شرکت‌های انرژی در واکنش به پاندمی ویروس کرونا، بیش از ۲۸۰ میلیارد بشکه کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی در گزارشی با ارایه برآورد مذکور، اعلام کرد منابع نفت قابل استخراج جهان اکنون حدود ۱.۹ تریلیون بشکه است که ۲۸۲ میلیارد بشکه معادل ۱۳ درصد نسبت به یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

تولیدکنندگان نفت میلیاردها دلار هزینه بخش بالادستی را در واکنش به سقوط قیمت نفت پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ کاهش دادند و اکتشافات آینده در مناطق دوردست و پرهزینه در خارج از منطقه خاورمیانه شدیدترین آسیب را خواهد دید.

مدیر بخش تحلیل ریستاد انرژی در این باره گفت: کشورهای غیراوپک بزرگترین سهم را از منابع قابل استخراج از دست رفته دارند و اکنون ۲۶۰ میلیارد بشکه نفت کشف نشده به خصوص در مناطق دورافتاده دست نخورده باقی خواهد ماند.

تحلیلگران ریستاد انرژی بر این باورند که در آمریکا، فعالیت کمتر در بخش پایین دسترسی صنعت شیل، حفاری کمتر در خلیج مکزیکو و کاهش شمار مجوزها در بخش آتلانتیک وست کاست به معنای آن است که تقریبا ۵۰ میلیارد بشکه نفت قابل استخراج هرگز کشف نخواهد شد.

به دلیل افزایش هزینه‌ها، کشف منابع نفت سنگین غیرمرسوم در کانادا و ونزوئلا به ترتیب به میزان ۱۴ و ۲۱ میلیارد بشکه کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که مکزیک شدیدترین ضربه را در بخش حفاری شیل و آبهای عمیق خواهد دید.

در روسیه هم به دلیل کاهش هزینه‌ها، احتمالا نفت بیشتری در آبهای قطب شمال دست نخورده باقی خواهد ماند و منابع نفت به میزان ۳۱ میلیارد بشکه کاهش پیدا می‌کند.

اپراتورهای نفت و گاز هزینه سرمایه در سال ۲۰۲۰ را مجموعا ۱۰۶ میلیارد دلار کاهش دادند و کاهش هزینه‌ها باعث خواهد شد برآوردها از عرضه نفت در دهه پیش رو تغییر کند.

بر اساس گزارش پلاتس، افت هزینه و فعالیت در دوران رکود باعث شده پیش بینی‌ها از تولید جهانی نفت برای سال ۲۰۲۵ حدود شش میلیون بشکه در روز کمتر شود و زمینه را برای کمبود عرضه به میزان حدود پنج میلیون بشکه در روز در این سال ایجاد کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …