کسری بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی برق در شهرک‌ها/ استان‌های محروم، میزبان کمترین واحدهای صنعتی

بر اساس آمارها تا پایان سال فصل اول امسال نزدیک به نیمی از کل واحدها در صنایع فلزی و شیمیایی فعال هستند، استان‌های محروم، میزبان کمترین واحدهای صنعتی هستند و ۶۱ شرکت و ناحیه دارای غیردولتی در استان‌های مختلف راه‌اندازی شدند و برای تامین برق در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی کسری وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بررسی گزارش عملکرد شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب تا پایان سال خرداد سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱۱ شهرک و ناحیه رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ تغییری نداشته، اما نسبت به تعداد ۹۹۵ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب تا پایان سال ۱۳۹۸، افزایش ۱.۶ درصدی داشته است. همچنین تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری در مدت یاد شده به ۸۲۹ شهرک و ناحیه رسیده است. تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری تا پایان سال ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ معادل ۸۲۸ و ۸۲۱ مورد بوده است.

تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سه ماهه اول امسال ۷۳۶ واحد بوده که در مقایسه با ۲۷۶ واحد به بهره‌برداری رسیده در مدت مشابه سال قبل، ۱۶۶.۶ درصد رشد داشته است.

در اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، پیش بینی شده که تا پایان امسال ۴۸ هزار و ۱۲ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری برسد که نسبت به تعداد ۴۷ هزار و ۵۰۹ واحد که تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده بودند، حدود یک درصد افزایش خواهد داشت.

رشد بیش از ۲.۵ برابری واحدهای جدید در شهرک‌های صنعتی

همچنین آمارها نشان می‌دهد میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در سه ماهه اول امسال حدود ۲.۵ برابر شده، به طوری که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ معادل ۴۷۷۵ شغل در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده ایجاد شده، اما در مدت مشابه سال امسال ۱۲ هزار و ۴۷ نفر در واحدهای صنعتی تازه به بهره‌برداری رسیده شاغل شدند.

همچنین در این گزارش پیش بینی شده که تا پایان امسال ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار شوند که نسبت به اشتغال ۹۵۵ هزار و ۱۲ نفر تا پایان سال ۱۳۹۹ در این واحدها، حدود ۰.۷۵ درصد افزایش خواهد داشت.

فعالیت نصف واحدهای شهرک‌های صنعتی در صنایع فلزی و شیمیایی

همچنین بر اساس این گزارش از کل ۴۸ هزار و ۱۲ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۱۲ هزار و ۴۰۲، معادل ۲۵.۸ درصد در صنایع فلزی، ۱۰ هزار و ۵۶۱، معادل ۲۲ درصد در صنایع شیمیایی، ۸۱۳۸، معادل ۱۷ درصد غذایی و آشامیدنی، ۵۵۹۹ واحد، معادل ۱۱.۶ درصد در کانی غیرفلزی، ۳۵۹۰ واحد، معادل ۷.۴ درصد در حوزه خدمات، ۳۴۸۶ واحد، معادل ۷.۲ درصد در صنایع سلولزی، ۲۶۰۸ واحد معادل ۵.۴ درصد در صنایع نساجی و ۱۶۲۸ واحد معادل ۳.۴ درصد در صنعت برق و الکترونیک فعال هستند.

استان‌های محروم، میزبان کمترین واحدهای صنعتی

بر اساس این گزارش از کل ۴۸ هزار و ۱۲ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا پایان فصل اول امسال، اصفهان با ۶۷۸۲، تهران با ۵۹۵۱ و فارس با ۳۳۵۲ واحد میزبان بیشترین واحدهای صنعتی هستند و ایلام، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۲۷۶، ۳۰۷ و ۳۴۴ واحد کمترین واحد صنعتی را در خود دارند.

از شهرک‌های خصوصی چه خبر؟

در مورد وضعیت شهرک‌های صنعتی خصوصی که این روزها بحث آن‌ها داغ است نیز آمارها حاکی از استقرار ۴۶ شرکت و ناحیه دارای پروانه تاسیس و ۶۱ مورد دارای پروانه بهره برداری (راه‌اندازی شده) تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ است.

در مجموع تا پایان فصل اول امسال در شهرک‌ها و نواحی خصوصی، ۷۱۴۶ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۱۶۴ هزار و ۱۹۶ نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

گفتنی است که اخیرا  در راستای حضور مؤثر و بیشتر بخش خصوصی و رفع موانع موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، هیئت وزیران با اصلاح اساسنامه این سازمان به‌عنوان سازمان توسعه‌ای متولی صنایع کوچک و متوسط کشور موافقت کرد.

کسری بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی برق در شهرک‌ها

موضوع دیگری که با توجه به قطعی‌های گسترده برق در کشور در سال جاری و همچنین قطعی برق تولیدکنندگان که بارها نسبت به آن گلایه کردند، باید مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت تامین برق در شهرک‌های صنعتی است.

بر اساس این گزارش واحدهای مستقر در شهرک‌ها همچنان با مشکل تامین برق مواجه هستند، چرا که از ۱۸ هزار و ۴۷۱ مگاوات برق مورد نیاز آن‌ها، فقط ۹۹۴۶ مگاوات تامین شده و همچنان ۸۵۲۵ مگاوات کسری وجود دارد.

البته در زمینه تامین آب نیز وضعیت مشابهی وجود دارد، یعنی از نیاز ۳۰ هزار و ۱۷لیتر بر ثانیه، ۱۶ هزار و ۳۵۸ لیتر بر ثانیه تامین شده و ۱۴ هزار و ۴۶۰ لیتر بر ثانیه کسری وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …