کلیسای مریم مقدس شیراز مرمت می‌شود

ایسنا/فارس سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس برای پیگیری امور مربوطه به تامین بودجه اتمام مرمت کلیسای تاریخی مریم مقدس شیراز، قول مساعد داد.

جمشید معینی در حاشیه بازدید از کلیسای مریم مقدس شیراز که به دعوت نماینده ارامه شیراز و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس انجام شد، گفت: برای حفاظت از آثار تاریخی و اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری از تخریب این‌گونه آثار، امسال عملیات مرمت بخشی از پشت‌بام کلیسای ارامنه شیراز واقع در محله سنگ سیاه با اعتباری بالغ‌ بر ۱ میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون ریال اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث فرهنگی فارس، معینی با اشاره به تداوم کار مرمت این بنا، گفت: این عملیات مرمتی شامل خاک‌برداری تا رسیدن به سطح تیرهای چوبی و تعویض تیرهای فرسوده و شکسته، تخته‌کوبی و شیب بندی بام، عایق‌بندی و احیاء ناودان‌های بام است.

سرپرست میراث فرهنگی فارس، همچنین با اشاره به دغدغه رئیس انجمن ارامنه شیراز برای مرمت اصولی و به‌موقع سقف بنا، دستور داد که نظارت دقیقی بر روند مرمت کلیسا اعمال و کار مرمت تا قبل از پایان تابستان امسال، کامل شود.

به گزارش ایسنا، بنای اولیه کلیسای مریم مقدس واقع درگذر تاریخی سنگ سیاه بافت تاریخی شیراز، نخستین بار سال ۱۶۶۲ میلادی (۱۰۴۰ هجری شمسی) بنا نهاده شد و ساختمان دوطبقه اطراف و جلوی کلیسا نیز سال ۱۸۱۶ میلادی مقارن با ۱۱۹۴ هجری شمسی احداث و به مجموعه اضافه شده است.

از نکات مهم معماری این بنای تاریخی این است که نمای خارجی کلیسا چهارگوش بوده و هیچ‌گونه اثری که دال بر کلیسا بودن این ساختمان باشد دیده نمی‌شود ولی از داخل، تالار کلیسا گنبدی شکل است.

تالار کلیسا یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن هفدهم میلادی است. نقاشی سقف بسیار زیبا و دارای طرح‌های خاصی است که گفته‌شده در کلیساهای ایران کم‌نظیر و حتی بی‌همتا است و گچ‌بری‌های این کلیسا را می‌توان از شاهکارهای قرن یازدهم به شمار برد.

به گزارش ایسنا، کلیسای مریم مقدس شیراز که بالغ بر ۴۰۰ سال قدمت دارد، سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۵۹ در فهرست آثار تاریخی و باستانی ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …