کوتاهی بانک ها از وظایف خود در بخش مسکن

یک کارشناس بازار مسکن، به نقش تسهیلات بانکی در تولید واحدهای مسکونی اشاره و تاکید کرد: بانک ها مکلفند ۲۰ درصد از مجموع تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند؛ این درحالی است که برآوردها نشان می دهد این مهم توسط هیچیک از بانک ها (جز بانک مسکن)، رعایت نشده است.

محمد گلاب کش، در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب، افزود: برآوردها نشان می دهد، حدود ۶ درصد از تسهیلات بانک ها (جز بانک مسکن) در بخش مسکن پرداخت می شود و به این ترتیب حدود یک سوم تکلیف قانونی، تسهیلات بانکی در این بخش پرداخت می شود.

به گفته وی، در بانک مسکن به عنوان بانک عامل در حوزه مسکن، میزان تسهیلات به این حوزه بیش از ۹۵ درصد عنوان شده است.

گلاب کش، به سهم سالیانه بخش مسکن از تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای منتشر شده سالیانه بیش از ۹۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها پرداخت می شود و قانونا می بایست حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم در بخش مسکن پرداخت شود.

وی، افزود: برآوردها اما نشان می دهد که در بهترین حالت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات سالیانه بانک ها به بخش مسکن اختصاص مییابد. به عبارت دیگر، بانک ها حدود ۲۰درصد از تعهدات مربوطه را در این بخش رعایت می کنند.

این فعال بازار مسکن، تصریح کرد: اگرچه براساس قانون برای بانک هایی که ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص ندهند جرایمی درنظرگرفته شده است، اما باتوجه به اینکه این جرائم اجرایی نمی شوند عملا فاقد اثرگذاری هستند.

گلاب کش، از تسهیلات بانکی به عنوان یکی از محرک های بسیار تعیین کننده در عرصه ساخت و ساز نام برد و گفت: متاسفانه در ایران تسهیلاتحوزه مسکن از یک طرف با محدودیت در میزان تسهیلات و از طرف دیگر نیز همراه با سود بالا و بروکراسی اداری است که باعث شده تا صنعت ساخت و ساز به شکل عجیبی از مزیت تسهیلات بانکی، بی بهره باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …