گزارشی از مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران

مراسم تکریم علی نیکنام انزابی مدیرکل سابق و معارفه محمد هادی ناصری به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، روز یکشنبه( ۱۴ اردیبهشت)، با حضور شکرالله حسن‌بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اسماعیل شفاعی، معاون امور مالی و اداری و  مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، برگزار شد.

در ابتدای مراسم شکرالله حسن‌بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اشاره به همکاری‌های استانداری و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: در حدود دو سال نیم حضورم در استانداری شاهد حضور و تلاش‌های آقای نیکنام در فعالیت‌های فرهنگی استان بودم و در برنامه‌ها و جلسات مختلفی از جمله جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی با هم در ارتباط و تعامل بودیم. او در مدت حضور خود تلاش‌های بسیاری در حوزه کتابخوانی در استان تهران داشت که بسیار قابل تقدیر است.

او  سپس با آرزوی توفیق برای محمدهادی ناصری، ادامه داد: ان‌شاءالله همکاران اداره کل کتابخانه با همان قدرت و حتی با انگیزه مضاعف با جناب آقای ناصری همکاری کنند تا با استفاده از شور و حرارت جوانی، به برطرف کردن مشکلات و چالش‌های فرهنگی استان تهران کمک کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اشاره به خلاء‌های موجود در استان تهران گفت: وقتی صحبت از تهران می‌شود، تصور غالب از تهران به عنوان پایتخت، استانی با ساختمان‌ها و برج‌های آن‌چنانی است. اما در واقع استان تهران در برخی از شاخص‌ها حتی از محروم‌تریم نقاط کشور هم عقب‌تر و محروم‌تر است. به طوری که در برخی شهرهای استان تهران بیمارستان وجود ندارد، درحالی که سرانه دانش‌آموزی در کشور ۲۴ است این عدد در استان تهران ۳۴ است و حتی کلاس‌هایی با ۴۵ دانش‌آموز در مدارس این استان تشکیل می‌شود. با این تفاسیر کتابخانه‌ها و سرانه  فرهنگی استان تهران نیز خیلی دور از این آمار نیست.

برداشتن گام های موثر در تحقق نیم درصد

شکرالله حسن‌بیگی در ادامه با اشاره به آموزه‌های دین اسلام درباره کتاب و کتابخوانی گفت: ما مسلمانان آنگونه که باید از این آموزه‌ها برداشت و دریافت نکردیم و همه بر این موضوع توافق داریم که اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی کم است. البته شیوع بیماری کرونا با وجود همه زیان‌های خود، باعث شد بخشی از مردم در خانه فرصت انس با کتاب را پیدا کنند. ما باید کاری کنیم که انس با کتاب در میان مردم ادامه پیدا کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی کامل برای همکاری با اداره کل کتابخانه‌های استان تهران، گفت: من قول می‌دهم در ادامه تعاملات دوطرفه، فرصت بیشتری برای همکاری و هم‌افزایی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران اختصاص دهیم و همچنین گام‌های موثری در تحقق سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری‌ها برداریم تا بتوانیم شاخص‌های کتابخوانی را در پایتخت جمهوری اسلامی روز به روز ارتقاء دهیم.

سپس علیرضا مختارپور در سخنانی گفت: در مدتی که در نهاد حضور دارم این دومین مراسم معارفه است که در آن شرکت می‌کنم؛ معارفه اول مربوط به آقای نیکنام و معارفه دوم مربوط به آقای ناصری بوده است؛  معارفه آقای نیکنام در کتابخانه عمومی پارک شهر با حضور کتابداران صورت گرفت و در آن جا با تقدیر از خدمات آقای نیکنام در دوران دفاع مقدس مسئولیت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به او سپرده شد که بیش از ۵ سال در این سمت خدمت کرد و خدمات بسیار زیادی انجام داد.

او  در معرفی مدیرکل جدید کتابخانه‌های استان تهران گفت: جناب آقای ناصری از ماه‌های ابتدایی حضورم در نهاد به جمع ما پیوست و با وجود انتظارات بسیار، مسئولیت دشوار اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل را بر عهده گرفت زیرا در آن زمان فعالیت‌های بسیاری از سوی کتابداران در سراسر کشور صورت می‌گرفت که منعکس نمی‌شد و ارتباط نهاد با رسانه‌ها ارتباطی محکم، وسیع و اثربخش نبود. گواهی می‌دهم که در طول این سال‌ها  آقای ناصری با خلوص نیت، پاکدستی، ایمان و تلاش مجاهدانه این خدمت را انجام داد؛ به خصوص در شش ماه اخیر که مسئولیت اداره کل روابط عمومی و همچنین سرپرستی اداره کل کتابخانه‌های استان تهران را به صورت همزمان تقبل کرد، همت مضاعفی به کار بست. امیدواریم در آینده نزدیک تدبیری که برای روابط عمومی در نظر گرفته شده به نتیجه برسد و بار روابط عمومی از دوش او برداشته شود.

مختارپور با اشاره به روند انتصاب مدیران جوان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: به جرات می‌توانم ادعا کنم که جوان‌ترین نهاد از نظر مدیران در میان دستگاه‌های فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است؛ یعنی متوسط سن مدیران استانی و ستادی نهاد کمتر از هر دستگاه فرهنگی دیگر است. نیروهای جوان ابتکارات، خلاقیت و شور و شوق بسیاری برای خدمت دارند که البته کار کردن با این افراد دشواری‌های خاص خود را هم دارد زیرا اغلب آن‌ها انتظارات و آرمان‌های خوب و مقدسی دارند و تلاش دارند که هرچه زود به این آرمان‌ها برسند، اما اغلب امکانات محدود دستگاه ها و نهادها اجازه این بروز و ظهور را نمی‌دهد.

افزودن ۶۰۰ کتابخانه به مجموعه کتابخانه های کشور طی ۵۰ سال

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به مهم‌ترین چالش پیش‌روی نهاد گفت: قانون تأسیس نهاد در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ از سوی دولت محترم وقت تنظیم و به مجلس محترم وقت ارائه و تصویب شد، اما به دلیل اینکه خود نهاد در آن زمان وجود سازمانی نداشته و دستگاه‌های دیگر برای آن تصمیم می‌گرفتند، متاسفانه این قانون دارای اشکالات فراوانی است. مهمترین اشکال آن عدم پیش‌بینی منابع مستمر و پایدار مالی برای اداره کتابخانه‌ها است؛ در این قانون دو منبع مهم مالی برای کتابخانه‌ها پیش بینی شده که یکی کمک دولت است که صرفاً با قید «کمک» آمده و هیچ تضمینی برای تامین بودجه‌های نهاد ارائه نمی‌کند و دیگری سهم نیم درصد از «ماده ۶» است و با کمال تاسف باید گفت که در قانون سال ۱۳۴۴ در رژیم پهلوی این عدد یک و نیم درصد بود و در نظام جمهوری اسلامی به یک سوم تقلیل پیدا کرد. با این تفاوت که در قانون سال ۱۳۴۴ وزیر کشور عضو هیات امنای این نهاد بوده تا آن درصد موردنظر مستقیماً به کتابخانه‌ها اختصاص یابد و پرداخت شود، اما این پیش‌بینی در قانون سال ۱۳۸۴ نشده بود.

او درباره چالش‌های پیش روی دریافت سهم نیم درصد از شهرداری‌ها نیز توضیح داد: از طرف دیگر نیم‌درصد شهرداری‌ها نیز بودجه قابل اتکایی نیست؛ چرا که شهرداری‌ها در بسیاری استان ما اصلاً درآمد مالی ندارند و حتی از عهده هزینه‌های جاری خود و هزینه‌های شهری برنمی‌آیند. برخی مسئولین وزارت کشور به ما اعلام کردند که بیش از نیمی از شهرداری‌های ۱۴۰۰ شهر کشور، توان پرداخت نیم درصد را ندارند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که نگاه ما به سایر دستگاه‌ها در کشور، نگاهی تعامل‌گونه و برادرانه است، ادامه داد: شهرداری‌ها در شهرهای دیگر و کلانشهرها نیز درگیر مسائل مختلفی هستند و هزینه‌های سنگینی دارند. به عنوان مثال از زمانی که بیماری کرونا در کشور شایع شده شهرداری‌ها از بسیاری فعالیت‌های درآمدزای خود محروم شده‌اند و برخی از آنها مطالبات پرداخت نشده‌ای از سوی دولت دارند. که در مجموع سهم نیم‌درصد از درآمد شهرداری‌ها نیز درآمد پایداری محسوب نمی‌شود.

مختار پور تأکید کرد: به طور کلی در قانون منابع مستمر و پایداری برای اداره نهاد کتابخانه‌ها در نظر گرفته نشده، اما از سویی دیگر انتظارات از نهاد برای گسترش و توسعه کتابخانه‌ها و گسترش عدالت فرهنگی در کشور افزایش یافته است. طبق گزارشات ارائه شده در همین شهر تهران مناطقی وجود دارد که مردم دسترسی مناسبی به کتابخانه ندارند و امکان تأمین زمین، منابع و تجهیزات برای ایجاد کتابخانه جدید وجود ندارد. اما خوشبختانه با تمام این مشکلات نهاد توانسته در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته باشد، به طوری که ۶۰۰ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه شود.

او در ادامه سخنان خود درباره لزوم ایجاد تحول در فعالیت‌های کتابخوانی در استان تهران گفت: انتظار از اداره کل استان تهران این است که در یک بازه کوتاه مدت یکساله شاهد تغییرات و تحولاتی در گسترش فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی باشیم. برادر عزیزمان آقای نیکنام در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشتند و حالا نوبت این است که یک طرح جدید، نگرش نو و جهشی در خدمات فرهنگی و کتابخوانی صورت بگیرد که الحمدلله زمینه‌های آن فراهم است.

همت، پیگیری و پشتکار علی نیکنام در بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران

مهدی رمضانی، هم  طی سخنانی گفت: طبیعتا در دوره مدیریت هر فرد فراز و فرودهای متعددی وجود دارد که حتما شامل مدیریت جناب آقای نیکنام در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران هم می‌شود. اما یکی از نکات برجسته فعالیت‌های او موضوع بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر بود که با همت، پیگیری و پشتکار و با اعتبار ایشان انجام شد که انصافا باید از او بابت این اقدام مهم تقدیر کرد. چراکه کتابخانه پارک شهر به عنوان یک کتابخانه عمومی برای فضای فرهنگی شهر تهران یک اعتبار است و روند بازگشایی این کتابخانه حاصل نشد مگر با پیگیری جناب آقای نیکنام.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان تهران برخلاف ظاهر خود، به لحاظ سرانه‌های فرهنگی مظلوم است که ان‌شاء الله بتوانیم با تعامل و هم‌افزایی از این محرومیت بزداییم و بتوانیم به مردم خوب استان تهران خدمت کنیم.

باز کردن پای بسیاری از مسئولان به کتابخانه ها در سایه همدلی نهاد و استانداری

علی نیکنام مدیر سابق اداره کل کتابخانه‌های استان تهران نیز در این مراسم با تقدیر از حمایت‌های دبیرکل نهاد در طول مدت خدمت خود در نهاد، گفت: من به مدت ۵ سال و ۲۱ روز با لطف و اعتماد جناب آقای مختارپور، در این اداره کل خدمت کردم. با این‌که حدود ۳۰ سال در حوزه کتابخانه‌ها فعالیت و خدمت کردم، اما این ۵ سال آخر درواقع شیرینی دوران فعالیت حرفه‌ای من در نهاد بود که خوشبختانه با همراهی دبیرکل محترم توانستیم گام‌های بسیار خوبی در استان تهران برداریم.

او با اشاره به تعامل و همکاری خود با مجموعه استانداری گفت: خوشبختانه استانداری و معاونت محترم سیاسی اجتماعی استانداری در مدت خدمت بنده عنایت ویژه‌ای به اداره کل داشتند و با اینکه در گذشته چنین همکاری و تعاملی میان نهاد و استانداری وجود نداشت، توانستیم با همکاری مشترک اقدامات موثری را رقم بزنیم.

نیکنام ادامه داد: جا دارد از همه همکاران در اداره کل کتابخانه‌های استان تهران، کتابداران، مسئولان کتابخانه‌ها، روسای ادارات و همکارانم در ستاد تشکر کنم که ماحصل ۵ سال فعالیت ما در استان در کنار هم، با اتفاقات خوبی از جمله تعمیر، تجهیز  و بازگشایی بسیاری از کتابخانه‌ها همراه شد و اگرچه در میان استان‌ها برتر نهاد نبودیم، اما پابه پای استان‌های دیگر در حال تلاش بودیم و توانستیم پای بسیاری از مسئولان را به کتابخانه‌ها باز کنیم که همه این ها در سایه همدلی میان مجموعه مدیریتی نهاد و استانداری تهران شکل گرفته بود.

افزوده شدن ۹۰۰ متر به فضای کتابخانه‌ای طی ۶ ماه

در ادامه این مراسم محمد هادی ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، طی سخنانی گفت: تشکر می‌کنم از مجموعه مدیران نهاد و به خصوص دبیرکل معزز نهاد که به بنده اعتماد کردند و از خدا می‌خواهم تا مدتی که در این مسئولیت هستم، لحظه‌ای از آن به غفلت نگذرد و بتوانم از آنچه که در توان دارم در حوزه کتاب و کتابخوانی، در خدمت مردم شریف استان تهران باشم.

او  در ادامه با ارائه برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در ۶ ماه اخیر در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: در ادامه فعالیت‌ها و  زحمات جناب آقای نیکنام و همکاران، در آبان ماه در قالب افتتاح ۳ کتابخانه در شهرستان‌های دماوند، ری و رباط کریم، حدود ۹۰۰ متر به زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شد. همچنین ۲ دستگاه کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه‌های سیار استان تهران اضافه شد.

ناصری درباره لزوم توسعه ناوگان کتابخانه‌های سیار در استان تهران توضیح داد: باتوجه به این‌که امروز هزینه ساخت و ساز و هزینه خرید زمین در استان تهران بسیار زیاد است و در برخی شهرستان‌ها مانند بهارستان زمین مناسبی برای احداث کتابخانه یافت نمی‌شود، آمادگی داریم که در صورت تأمین اعتبار، ناوگان کتابخانه‌های سیار در استان‌ تهران را توسعه دهیم. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در مجموعه نهاد بررسی شده و طرحی پژوهشی هم در این زمینه وجود دارد، بحث «آمایش سرزمینی» برای تسهیل دسترسی شهروندان به کتابخانه است که یکی از بهترین راهکارها در این زمینه توسعه ناوگان کتابخانه‌های سیار در استان تهران است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ادامه داد: با مجوزی که از جناب آقای مختارپور دریافت کردیم، مجوز یک اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای تامین منابع کتابخانه‌ها در اختیار ما قرار گرفت که تا یک ماه و نیم آینده خرید منابع به پایان می‌رسد و تا کنون نیز برخی از کتابخانه‌های استان نیز منابع مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه به تشکیل «محفل ادبی فیض» در استان تهران اشاره کرد و گفت: ما در شهر تهران پایگاهی برای گردهمایی شاعران جوان و استادان شعر و ادب فارسی  ایجاد کردیم که با عنوان «محفل ادبی فیض» با محوریت کتابخانه مرکزی پارک‌شهر فعالیت خود را آغاز کرد که با وجود شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها، نشست‌های این محفل به صورت مرتب از طریق فضای مجازی ادامه یافته به طوری که استادانی از کشورهای دیگر هم در این محفل پر رونق حاضر شده اند.

ناصری با اشاره به سایر برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در ۶ ماه گذشته گفت: ما از ظرفیت کتابخانه‌ها استفاده کردیم و برنامه اکران فیلم‌هایی که مناسب کودک و نوجوان بود را در مجموعه کتابخانه پارک‌شهر در ۳ نوبت قبل از بروز بیماری کرونا اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی همراه شد و در حدود ۷۰۰ نفر بدون هیچ هزینه‌ای از این امکان استفاده کردند و ان‌شاءالله با توجه به ظرفیتی که سینمای کشور برای تولید و پخش آثار قابل عرضه برای کودکان و نوجوانان داشته باشد، ما باز هم از این امکان استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران افزود: در بحث انتخابات هم ۲۲ پایگاه رای‌گیری در کتابخانه‌ها برپا شد و ۱۱۵ نفر از همکاران ما به عنوان عوامل اجرایی انتخابات در این میدان فعالیت کردند که از ایشان هم تشکر می‌کنم. پشتیبانی‌هایی هم که دوستان در فرمانداری به لحاظ مالی و سایر پشتیبانی‌ها درخواست داشتند، به انجام رساندیم.

تولید ۱۹۰ دقیقه فیلم ویدئویی در ایام تعطیلی کتابخانه ها به دلیل شیوع کرونا

او  با اشاره به ادامه فعالیت کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در دوران تعطیلی کتابخانه‌ها گفت: با توجه به ایام شیوع کرونا، کتابخانه‌های تعطیل شد اما فعالیت‌های فرهنگی کتابداران ما در فضای مجازی ادامه یافت. به طوری که بلافاصله پس از تعطیلی کتابخانه‌ها ماموریت‌های جدید تعریف شد و به همت همکاران کتابدار تهران تا پایان اسفند ماه ۱۹۰ دقیقه فیلم ویدئویی برای انتشار در فضای مجازی تولید شد که شامل قصه‌گویی، داستان‌خوانی و کتابخوانی و آموزش کاردستی بودند. همچنین بعد از تعطیلات عید نوروز، همکاران من برای اولین بار در کشور موفق شدند از پلتفرم‌های آموزش آنلاین استفاده کنند و دوره‌هایی را ویژه خانواده‌ها و اعضای کودک و نوجوان طراحی کنند که این دوره‌ها همچنان هم ادامه دارد.

محمدهادی ناصری در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که در استانداری برگزار شده بود، گفت: بر اساس قولی که در آن جلسه به جناب استاندار دادیم، اعلام می‌کنم که در مجموعه نهاد کتابخانه‌ها برای ارزیابی ادارات کل استانی طرحی با پشتوانه پژوهشی وجود دارد که تمام اسناد و ماموریت‌های نهاد بررسی شده و آنچه که برای پیشبرد اهداف در نظر گرفته شده، در شاخص‌ها آمده است. ما بر اساس همان شاخص‌ها تلاش کردیم برنامه سال ۹۹ را تدوین کنیم که با توجه به تعطیلی کرونایی، در جمع‌آوری این اطلاعات و جمع‌بندی در برخی از رده‌های کتابخانه‌ای، تاخیر به وجود آمد که ان‌شاءالله تا پایان اردیبهشت ماه برنامه سال ۹۹ را هم به صورت مدون خدمت مجموعه مدیریت استان تقدیم کنیم که بر اساس آن برنامه حرکت کنیم. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …