یگان حفاظت میراث فرهنگی؛ فرشته‌های خاموش نجات بافت جهانی یزد

ایسنا/یزد به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی یزد در جلسه‌ کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد تقدیر شدند.

میراث فرهنگی، بخشی غنی در یزد به شمار می‌رود که در حقیقت اولین و مهمترین زیرساخت این شهر گردشگرپذیر است و در نبود این ظرفیت ارزشمند، قطعاً یزد نمی‌توانست سهم چندانی از گردشگری کشور و دنیا را به خود اختصاص دهد چرا که عمده‌ترین گردشگران یزد از نوع گردشگران فرهنگی هستند و برای دیدن این تاریخ و فرهنگ ارزشمند به یزد سفر می‌کنند.

حفاظت از میراث فرهنگی در زمانی که با کاهش چشمگیر بودجه‌های این بخش همراه هستیم، مسئله‌ای است که این روزها میراث و ابنیه تاریخی یزد را دچار چالش کرده است هرچند که پس از رونق و توسعه گردشگری یزد، ابنیه و خانه‌های تاریخی این دیار کهن، وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند به طوری که امروزه نمی‌توان گردشگری و میراث را دو بخش جدای از هم در نظر گرفت، اما یکی از عوامل مهمی که در خط مقدم حراست و حفاظت از میراث یزد فعال هستند، یگان حفاظت میراث فرهنکی است که شاید کمتر زحمات و تلاش‌های این قشر دیده و مورد توجه قرار گرفته باشد.

پس از جهانی شدن یزد و اهمیت حفظ بافت جهانی و تاریخی آن، نقش یگان حفاظت میراث فرهنگی بیش از پیش پررنگ شد به طوری که در این سه سال پس از ثبت در یونسکو، هیچ تخریبی در این بافت جهانی مشاهده و گزارش نشده و کمتر با ساخت و سازهای ناهمگون، تخلفات و جرایم مربوط به بافت تاریخی تاکنون برخورد کرده‌اند.

البته تعداد این نیروها برای حفاظت از بافت گسترده تاریخی یزد که بیش از 20 هزار خانه تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی را به خود اختصاص داده کافی نیست و گستردگی بافت تاریخی، ابنیه و خانه‌های تاریخی در استان یزد نیز تعداد بیشتری از این نیروها را می‌طلبد.

امروز اول اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی، در جلسه کمیسون میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر یزد که با حضور «سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اعضای کمیسون گردشگری یزد برگزار شد، ضمن یادآوری نقش مهم این بخش از میراث فرهنگی به عنوان پاسبان‌های بافت تاریخی و جهانی، تعدادی از اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی یزد تقدیر به عمل آمد.

در بخشی از این جلسه، طرح راه اندازی مرکز اسناد میراث جهانی شهر یزد با حضور «داوود پاک طینت» رییس مرکز اسناد ملی استان یزد نیز مطرح و بررسی شد.

با توجه به اهمیت اسناد تاریخی شهر یزد و گردآوری محتواها برای ثبت شدن یزد در فهرست میراث جهانی، لزوم طبقه‌بندی و ایجاد مرکزی برای استفاده پژوهشگران و محققان مسائلی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …