۱۴۸۵ طرح صنعتی لرستان در دست اجراست

ایسنا/لرستان معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۱۴۸۵ طرح صنعتی و تولیدی این استان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در دست اجرا است.

علی شیخ مرادی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که امروز یازدهم فروردین‌ماه با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: عمده طرح‌های صنعتی استان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد شامل ۳۲۶ طرح است که ظرفیت ۱۰ هزار نفر اشتغال دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه لرستان با هفت استان هم مرز است طرح‌های صنعتی مهمی همچون یک نیروگاه جدید، مینی پالایشگاه پلدختر، ۱۷ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه فعال و ۲ منطقه ویژه در دست احداث دارد.

معاون صمت لرستان به تدوین برنامه جامعی برای لرستان تحت عنوان رفع محرومیت و پر کردن خلاء صنعتی و معدنی اشاره کرد و ادامه داد: این استان ۱۱ شهرستان و ۳۱ بخش دارد که براساس آخرین تقسیمات کشوری ۲۰ بخش آن جزو مناطق محروم قرار دارد که باید برنامه محرومیت‌زدایی در استان به‌صورت ویژه دیده شود.

شیخ مرادی خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه صنعت ۲۳ هزار نفر، معدن یک هزار و ۸۰۰ نفر و در حوزه تجارت ۱۳۸ هزار نفر در لرستان اشتغال دارند و یک هزار و ۱۸۵ واحد در صنایع مختلف شیمیایی، معدنی و فلزی فعال است.

وی اضافه کرد: عمده تولیدات صنایع لرستان پلی اتیلین، فروسیلس، سیمان و داروهای دامی و انسانی است و ۲۳ ماده معدنی شناسایی شده و پروانه دار با ذخیره قطعی ۵۵۴ میلیون تن در استان شناسایی شده است.

شیخ مرادی با اشاره به وجود ۱۷۰ معدن در لرستان، بیان کرد: استخراج واقعی معادن استان در ۹ ماهه سال گذشته ۴ میلیون و ۴۵۳ تن با ۱۷ ماده معدنی است.

معاون صمت لرستان با بیان اینکه تعداد کارت‌های بازرگانی فعال استان ۲۷۰ فقره است، عنوان کرد: ۵۳ هزار و ۲۹۲ واحد صنفی در حوزه خدماتی و تولیدی داریم که واحدهای صنفی فاقد پروانه ۵۳۱۱ مورد هستند.

وی ادامه داد: ۵۵ بنگاه صادراتی در لرستان فعال است و صادرات آن‌ها از ۳۴۰ هزار تن در سال ۹۶ به ۱۷۸ هزار تن در ۹ ماهه ۹۹ رسید که از نظر وزنی و ارزشی کاهش چشمگیری داشته است.

شیخ مرادی اظهار کرد: عمده صادرات استان نیز ظروف شیشه‌ای، هیدروکربنات، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و دیگر مواد به ۲۸ کشور هدف است.

معاون صمت لرستان تصریح کرد: در حوزه فرش ۲۳ هزار بافنده داریم که ۱۸ هزار نفر از آن‌ها کارت مهارت دارند و ۱۳ هزار نفر برای بیمه معرفی شدند که اکنون تعداد افراد بیمه شده ۳ هزار و ۷۰۰ نفر و چهار هزار مجوز مشاغل خانگی نیز صادر شده است.

وی به طرح‌های مهم نیازمند حمایت ویژه وزارت صمت نیز اشاره کرد و افزود: فولاد و ذوب‌آهن با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن، پیشرفت ۷۵ درصد و ۱۸۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و با تسهیلات ۳۰۰ میلیارد ریال از جمله مهمترین طرح‌های صنعتی لرستان است که باید برای تعیین تکلیف آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

شیخ مرادی خاطرنشان کرد: داروسازی بایر افلاک در دو فاز دامی و انسانی با تولید ۵۰۰ قلم دارو از دیگر طرح‌های مهم استان است که ۷۰ درصد پیشرفت دارد که منتظر تمدید ال سی (گشایش اعتبار) است تا بخشی از مانده ماشین‌آلات آن را وارد کنیم و طرح عملیاتی شود.

معاون طرح و برنامه سازمان صمت لرستان با اشاره به صنایع غذایی گهر در زمینه تولید نوشیدنی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع غذایی خاورمیانه با بیش از ۲۵۰ لیتر آب، اضافه کرد: این طرح با ۱۸ خط تولید نوشیدنی و سرمایه‌گذاری اولیه ۳۰۰ میلیارد تومان با یک هزار نفر اشتغال اکنون در تملک بانک ملی است که در صورتی بتوانیم آن را فعال کنیم تأثیر اساسی در اقتصاد استان دارد.

وی با اشاره به مصوبه سفر ریاست جمهوری مبنی بر تولید لاستیک در شهرستان خرم‌آباد، بیان کرد: این طرح در حال اجرا است و به دلیل محدودیت‌های تحریمی، اصل طرح با تولید ۵۰ هزار حلقه لاستیک مسکوت مانده و تولید محدود آن با ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در حال اجرا است که در صورت مساعدت بانک صنعت و معدن، عملیاتی می‌شود.

شیخ مرادی درباره فاز چهارم سیمان دورود نیز گفت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) باید به این موضوع ورود کند اما سرعت کار خیلی کند است و پیشرفت مطلوبی ندارد.

وی درباره مینی پالایشگاه پلدختر با ظرفیت پنج هزار بشکه نفت، اظهار کرد: فاز اول آن دهه فجر ۹۹ به بهره‌برداری رسید و باید تا ظرفیت ۳۰ هزار بشکه حمایت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …