در ادامه تکمیل سامانه جامع روابط کار زیرسامانه جدید بیمه بیکاری در پنج استان فارس، سمنان، قزوین، اردبیل و هرمزگان به شکل آزمایشی آغاز به کار کرد.
به گزارش ایسنا، برابر اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار، زیرسامانه جدید بیمه بیکاری در پنج استان فزوین، اردبیل، فارس، سمنان و هرمزگان به صورت آزمایشی راهاندازی شده است و متقاضیان بیمه بیکاری در این استانها پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت میتوانند نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور خود اقدام کنند.
متقاضیان بیمه بیکاری باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نام کاربری و رمزعبور (گذرواژه) خود را دریافت کرده و سپس به سامانه prkar.mcls.gov.ir وارد شده و مدارک خود را بارگذاری کنند.
همچنین کسانی که پیش از این در سامانه بیمه بیکاری درخواست خود را به ثبت رساندهاند و بیکاری آنها کماکان ادامه دارد زمان ورود به سامانه جدید برای آنها از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد و سامانه جدید بیمه بیکاری پس از آنکه مراحل آزمایشی خود را در استانهای مذکور گذراند در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.
زیرسامانه جدید بیمه بیکاری یکی از زیرمجوعههای سامانه جامع روابط کار به شمار میرود. سامانه جامع روابط کار یک طرح ملی است که بیش از ۴۸ زیرسامانه دارد و متولی اجرای آن معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
برابر اعلام معاونت روابط کار وزارت کار در حال حاضر ۴۹ زیرسامانه بر اساس نیازها و اولویتهای ادارات کل حوزه روابط کار در دست طراحی و تولید است که تا ۲۲ بهمن سال قبل ۲۲ زیرسامانه در سراسر کشور اجرایی شده و برخی از زیرسامانهها نیز در مرحله اخذ مجوز از دستگاههای نظارتی قرار دارند.
شفافسازی، دسترسی سریع و آسان به خدمات، ضرورت حرکت به سمت تحقق دولت الکترونیک و ثبت دادخواست بدون مراجعه حضوری افراد از جمله مزیتهای این سامانه به شمار میرود.
دریافت خدمات از این سامانه نیازمند احراز هویت است و کارگران و کارفرمایان با یکبار مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور احراز هویت میشوند و دیگر برای ارائه درخواست نیازی به طی بروکراسیهای اداری نیست.
به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار از جمله طرحهای بزرگ وزارت کار است که با هدف شفافسازی و ساماندهی اطلاعات درحوزه روابط کار راه اندازی شده و زیرسامانه جامع ثبت دادخواستها، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، شناسایی واحدهای مشکلدار، شوراهای سازش، طبقهبندی مشاغل و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار میرود. کارگران و کارفرمایان با مراجعه به این سامانه، خدمات مورد نیاز خود را به شکل غیر حضوری و در کمترین زمان ممکن دریافت خواهند کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا