اشعری: حمایت مالی دولت از ناشران آسیب‌زاست

ایسنا/خراسان رضوی علی‌اکبر اشعری گفت: من به حمایت مستقیم مالی دولت از ناشرین اعتقادی ندارم؛ چراکه بر این باورم که برخی از این حمایت‌ها آسیب‌زا است. به طوری که حمایت مالی بعضاً باعث بروز برخی از بداخلاقی‌ها و رانت‌ها می‌شود. آنچه که باید مدنظر قرار گیرد، دسترسی آسان مردم به کتاب است.

رییس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی در افتتاحیه سومین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب» که شامگاه گذشته، ۷ مرداد ماه، در مجتمع پاژ مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پایین بودن سطح مطالعه یکی از ضعف‌های جامعه ما است. این مساله تبعات مختلفی در بسیاری از زمینه‌ها دارد، لذا به هر میزان بتوانیم انس بیشتری بین مردم -به ویژه نسل کودک و نوجوان- با کتاب ایجاد کنیم به شکل‌گیری یک جامعه دانش‌محور کمک کرده‌ایم. در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات و آسیب‌های کنونی جامعه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هر کسی که به توسعه فضاهای فرهنگی کمک کند، یک گام در جهت پیشرفت کشور برداشته است.

وی ادامه داد: هر میزان که فرهنگ کتابخوانی ارتقاء پیدا کند، به همان میزان در کنترل آسیب‌های اجتماعی عملکرد بهتری خواهیم داشت. برای نمونه ضعف‌هایی مانند تندخویی، خودمحوری، فردگرایی، ارتکاب جرائم عموماً ناشی از دوری‌گزینی از فرهنگ اصل ایرانی‌اسلامی و کاهش سرانه مطالعه است. در واقع این کتاب است که ما را به سمت تحول درونی سوق می دهد تا بدین طریق بتوانیم جامعه متعالی داشته باشیم.

اشعری تصریح کرد: من به حمایت مستقیم مالی دولت از ناشرین اعتقادی ندارم؛ چراکه بر این باورم که برخی از این حمایت‌ها آسیب‌زا است. به طوری که حمایت مالی بعضاً باعث بروز برخی از بداخلاقی‌ها و رانت‌ها می‌شود. آنچه که باید مدنظر قرار گیرد، دسترسی آسان مردم به کتاب است. برای نمونه باید سیاست امکان خرید آسان کتاب و یا دسترسی سهل به کتابخانه‌ها در دستور کار دولت قرار بگیرد، لذا حمایت دولت به صنعت نشر باید بدین‌گونه باشد که کتابخانه‌ها را توسعه و رونق دهد.

دولت دسترسی به کتاب را سهل‌تر کند

عضو هیات مدیره موسسه باغ کتاب ایران عنوان کرد: میزان تیراژ کتاب حاکی از آن است که جایگاه کتاب در سبد فرهنگی خانوار چندان خوب نیست. یکی از مهمترین دلایل این مساله به اوضاع نامناسب اقتصادی و هزینه‌های بالای تولید کتاب بر می‌گردد، البته راهکار این نیست که نسبت به ارزان شدن کتاب اقدام کنیم، بلکه دولت باید دسترسی به کتاب را از گذشته سهل‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: جای کتاب کودک در بسیاری از رویدادهای فرهنگی کشور خالی است به طوری که باوجود فعالیت نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید اقدام اساسی و بنیادی برای رونق نویسندگی انجام گیرد. چنانکه مقام معظم رهبری گفتند رونق نویسندگی بالطبع رونق خواندن را در پی دارد که در این عرصه از یکسو مدارس و از سوی دیگر موسسات فرهنگی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

اشعری با بیان اینکه خراسان رضوی سهم خوبی در رشد و شکوفایی ادبیات کودک و نوجوان دارد، اضافه کرد: اقدام مطلوبی که در افتتاح سومین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای «بوکتاب» شاهد هستیم آن است که در مجموع بیشترین همت برای خردسالان و کودک و نوجوان شده چنانکه بخش‌های جانبی در کنار عرضه کتاب در این فروشگاه تدارک دیده شده است و در هر یک از این بخش‌ها آموزشی برای شکوفایی استعداد این قشر نهفته است.

جای خالی کتاب کودک در رویدادهای فرهنگی

محسن جلالی، مدیرعامل مؤسسه نشر شهر و باغ کتاب تهران، در ادامه این مراسم گفت: جای کتاب کودک در رویدادهای فرهنگی بسیار خالی است. متأسفانه عموم رویدادهای فرهنگی در نشر بزرگسال اتفاق می‌افتد و در نشر کودک کمتر شاهد رویدادهای کتاب‌محور هستیم. با این حال تصور می‌کنم در آینده نزدیک شاهد برگزاری رویدادهای فرهنگی بیشتری در این حوزه باشیم؛ چراکه ناشران کودک پس از یک دوره به نسبت طولانی رکود ناشی از شیوع کرونا، علاقه‌مند هستند دوباره خود را عرضه کنند و نویسنده‌هایشان را در معرض قرار دهند.

وی تصریح کرد: قریب به دو دهه گذشته، انقلابی در عرضه کالاها به صورت کلی به وجود آمد که از بخش‌های تجاری‌تر مانند خوراک، پوشاک و لوازم خانگی شروع شد به طوری که مجموعه‌های تجاری متفاوتی در این حوزه ظهور کردند که نوع عرضه کالا در این فروشگاه‌ها با بازارهای سنتی کاملاً متفاوت بود. از حدود ۱۵ سال پیش فعالان حوزه فرهنگ و نشر به این نتیجه رسیده‌اند که این مهم را به حوزه کتاب تسری دهند و این اتفاق در نخستین فروشگاه‌های بزرگ در تهران حاصل شد و به مرور توسعه پیدا کرد و امروز خوشبختانه با افتتاح سومین شعبه فروشگاه‌های «بوکتاب» شاهد راه‌اندازی چنین مجموعه‌های استاندارد و به‌روزی هستیم.

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر و باغ کتاب تهران خاطرنشان کرد: افتتاح این فروشگاه برکاتی دارد، نخست آنکه مخاطب بسیار راحت‌تر می‌تواند کتاب را انتخاب کند؛ چراکه عرصه بسیار وسیعی شامل بخش‌های متنوع برای قشر کودک در این مجموعه تدراک دیده شده است. در واقع از آنجا که کودکان وسواس بیشتری در انتخاب کتاب دارند، کتاب‌های متنوع‌تری در این مجموعه در معرض دیدشان قرار گرفته است. دوم اینکه مجموعه با فراهم کردن کتاب‌های متنوع با تصویرگری مناسب این اختیار را به قشر کودک داده تا طبق سلیقه و ذائقه خود دست به انتخاب بزند. به هر میزان که بتوان بر روی قشر کودک و نوجوان برنامه‌ریزی کرد، می‌توان انتظار نسل آگاه‌تری در آینده داشت. برکت سوم افتتاح این مجموعه آن است که ویترین بزرگی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، چنانکه صاحب فروشگاه می‌تواند از آثار طیف وسیعی از ناشران کتاب حتی ناشران تازه کار استفاده کند. چهارم این مجموعه می‌تواند سرمایه‌گذاران دیگر را برای ورود به این حوزه ترغیب کند.

ناشران خراسان رضوی بسیار فعال هستند

وی افزود: مطمئنم به زودی امثال این فروشگاه در سایر نقاط مشهد تکثیر خواهد شد؛ چراکه آغاز به کار این مجموعه به مثابه موتور محرکی برای ورود سایر سرمایه‌گذاران به این حوزه خواهد بود که این مهم به توسعه فرهنگی شهر مشهد کمک خواهد کرد.

جلالی ادامه داد: شواهد حاکی است که ناشران خراسان رضوی بسیار فعال هستند، موید این مطلب آن است که طی سال‌های گذشته نشر کتاب در این استان جان تازه‌ای به خود گرفته است. اگر در این مجموعه‌ها، بستر برای رویارویی و دیدار چهره به چهره کودکان و ناشران کتاب مهیا شود و نویسندگان جوان بسیاری در این زمینه پا به عرصه بگذارند، بالطبع  نشر کتاب در حوزه کودک بیش از این شکوفا خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر و باغ کتاب تهران اظهار کرد: علاوه بر این رویدادهایی که در این مکان برگزار خواهد شد سبب می‌شود کودکان به طور مستقیم با نویسندگان ارتباط بگیرند که این مهم به تدریج  آثار بسیار خوبی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه افتتاح چنین مراکزی می‌تواند در رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان بسیار تاثیرگذار باشد، اضافه کرد: به رغم وجود مشکلات اقتصادی، اگر خرید کتاب برای خانواده‌های دارای فرزند خردسال، تبدیل به یک برنامه شود، شاهد اتفاقات مثبتی در کشور خواهیم بود و به دنبال آن شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …