علی اکبر مرادی ـ نوازنده و مدرس تنبور ـ معتقد است: مخالفت با کلمه دالاهو مخالفت با کل جریان آئینی و عقیدتی تنبور است و اصل مقامات هم از اینجا سرچشمه گرفته است. اما اگر چند شهر به عنوان شهر تنبور شناخته شود هم خیلی خوب است.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت خانه موسیقی، علی اکبر مرادی، نوازنده و مدرس پیشکسوت تنبور درباره نامگذاری شهرستان دالاهو به عنوان شهر تنبور گفت: حدود ۸ ـ ۹ ماه پیش این موضوع مطرح شد که من خارج از کشور بودم و به آقای سید جلال الدین حیدری عرض کردم که اگر شهری را به عنوان شهر تنبور انتخاب کنند ممکن است اختلافاتی پیش بیاید و بهتر است کرمانشاه که مرکز استان است به عنوان شهر تنبور انتخاب شود.
مرادی افزود: دست اندرکاران و مسئولان کرمانشاه به دلایلی با این موضوع موافقت نکردند. من از این موضوع خبر نداشتم تا اینکه به ایران برگشتم و متوجه شدم میراث فرهنگی می خواهد شهر دالاهو را به عنوان شهر تنبور انتخاب کند. من فکر کردم که این می تواند قدمی برای ثبت جهانی تنبور در یونسکو باشد قبول کردم. در آن جلسه هم عنوان کردم که چون تنبور در چند شهر رواج دارد آیا نمی شود نام چند شهر به عنوان شهر تنبور مطرح شود؟
این نوازنده پیشکسوت تنبور گفت: این یک کار جمعی دولتی بوده با شرکت استانداری، فرمانداری و میراث فرهنگی انجام شده است و در ضمن اعضای شرکت کننده در جلسه مشورتی که به سرپرستی آقای حیدری تشکیل شد بعد از آن هیچ اقدام دیگری مغایر تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مشورتی انجام ندادند. البته برخی از دوستانی که الان شاکی هستند بعد از آن جلسه مسائل دیگری با بعضی از مسئولین موسیقی استان مطرح کردند که کاملا مغایر با قول و قرارها و تصمیمات اتخاذ شده در آن جلسه ی مشورتی بود. ضمنا حضور من در جلسه مرداد ماه سال جاری که در میراث فرهنگی تشکیل شد برای این بود که من در منطقه دالاهو خانه تنبور را ساختم.
وی افزود: موضع من این است که اگر کرمانشاه به عنوان شهر تنبور شناخته شود خیلی خوب است. اما اگر قرار است فقط یک شهر اعلام شود به نظر من شهرستان دالاهو به دلیل مرکزیت تنبور گزینه اول است. نظر خود من این است اگر قرار است این ماجرا باعث اختلاف شود بهتر است هیچ شهری نباشد. البته این نکته هم قابل توجه است که به من اعلام کردند شهرستان دالاهو به عنوان «شهر ملی ساخت تنبور» قرار است نام گیرد که در این صورت هیچ کارگاهی قدیمی تر از کارگاه گهواره در ایران وجود ندارد. هر جا یارسان هست منشا آن دالاهو است و هزار سال است که مقامات تنبور هم مربوط به این آئین است. به نظر من مخالفت با کلمه دالاهو مخالفت با کل جریان آئینی و عقیدتی تنبور است و اصل مقامات هم از اینجا سرچشمه گرفته است. اما اگر اینکه چند شهر به عنوان شهر تنبور شناخته شود هم خیلی خوب است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا