تلاش ما رساندن صداهای خاموش به گوش مسئولین است/در نظرسنجی‌های انتخاباتی کاملاً بی‌طرفیم

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تأکید کرد: در مجموعه ایسپا همواره تلاش کرده‌ایم صداهای خاموشِ جامعه را به گوش مسئولین برسانیم؛ صداهایی که تریبونی در اختیار ندارند و ایسپا تلاش می‌کند، تریبون این صداهای خاموش باشد.

مهدی رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: انتخابات از جمله عرصه‌هایی است که برای ایسپا بسیار حائز اهمیت است. در درجه نخست، یک نهاد عمومی هستیم و این انتظار از ما وجود دارد که به افزایش شور انتخاباتی کمک کنیم؛ یعنی با انجام نظرسنجی و ارائه بازخورد آن به مردم و مسئولان، شور انتخاباتی در جامعه را بیشتر کنیم.

در نظرسنجی‌های انتخاباتی کاملاً بی‌طرف عمل می‌کنیم

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تأکید کرد: در این مسیر کاملاً بی‌طرف عمل کرده و واقعیت‌هایی که از جامعه دریافت کرده‌ایم را عیناً منعکس می‌کنیم. اینکه کدام جناح یا حزبی پیروز انتخابات خواهد بود، اهمیتی برای ایسپا ندارد و وظیفه اصلی ما، انعکاس بی‌طرفانه واقعیت است.

پدیده پیچیده‌ای به‌نام انتخابات

رفیعی افزود: در درجه بعدی، انتخابات از این جهت حائز اهمیت است که عیار مؤسسه‌های نظرسنجی را مشخص می‌کند. پدیده پیچیده‌ای مانند پیش‌بینی نتیجه انتخابات می‌تواند نشان دهد که یک مؤسسه نظرسنجی چقدر کارش را دقیق انجام داده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر یک مؤسسه نظرسنجی نتوانست نتیجه انتخابات را با فاصله کمی (به‌درستی) پیش‌بینی کند، نباید به این نتایج خرده گرفت، زیرا انتخابات، مخصوصاً در ایران، پدیده بسیار پیچیده‌ای است.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفت: رفتار و نگرش مردم در خصوص انتخابات سیال است؛ ممکن است در هفته‌ها و حتی روزهای آخر، موجی ایجاد شود که محبوبیت کاندیداها، نرخ مشارکت در انتخابات و حتی نتیجه انتخابات را دستخوش تغییر کند. بنابراین یک مؤسسه نظرسنجی باید بسیار حرفه‌ای، چابک و سریع عمل کند تا بتواند از جریان تحولاتی که به‌سرعت درحال رخ دادن هستند، عقب نماند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۱۳۹۸ با اعلام همه‌گیری ناگهانی بیماری کووید ۱۹ همراه بود که این مسئله قطعاً بر انتخابات و نتیجه آن تأثیرگذار بود. این درحالی است که فرایند نظرسنجی طولانی و زمان‌بر بوده و در زمان وقوع چنین رویداهایی، نتایج دستخوش تغییر شده و عملاً با نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده، متفاوت خواهند بود.

رفیعی افزود: یکی دیگر از مثال‌ها در زمینه سیال بودن رأی مردم، انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ بود. در نظرسنجی اول اردیبهشت همان سال، ۶۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند که هنوز کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: در آخرین نظرسنجی پیش از برگزاری انتخابات نیز حدود ۱۵ درصد مردم هنوز کاندیدای مورد نظر خود را مشخص نکرده بودند که این تعداد می‌تواند در نتایج نهایی بسیار مهم بوده و نتایج پیش‌بینی را کاملاً دگرگون کند. البته این موضوع تنها مختص ایران نیست و هرجایی این اتفاق روی می‌دهد، اما نقش آن در ایران پررنگ‌تر است.

انجام ۱۰ نظرسنجی تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از شهریور سال ۱۳۹۹، فعالیت‌های نظرسنجی در این حوزه را آغاز کرده و تا چند روز قبل از برگزاری انتخابات،‌ این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: تاکنون ۳ نظرسنجی تلفنی در سطح کشور انجام شده است. از ۲۱ فروردین تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ نیز ۱۰ نظرسنجی دیگر در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری به شکل حضوری و تلفنی در مقیاس ملی انجام خواهد شد.

رفیعی در پایان گفت: در مجموعه ایسپا همواره تلاش کرده‌ایم صداهای خاموشِ جامعه را به گوش مسئولین برسانیم؛ صداهایی که تریبونی در اختیار ندارند و ایسپا تلاش می‌کند، تریبون این صداهای خاموش باشد تا شاید بتوانیم از این طریق به جریان سیاست‌گذاری در کشور کمک کنیم و این امید را داریم که آنچه انجام می‌دهیم، به تحقق این هدف منجر و این صداهای خاموش بیشتر شنیده شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

برند برشکا و محصولات این برند اسپانیایی

برند برشکا در سال ۱۹۹۸ در اسپانیا تأسیس شد و از آن زمان تاکنون محبوبیت …