محققان موفق به ابداع یک باتری روی-هوا(Zinc-Air) شدهاند که میگویند از همه لحاظ نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی برتری دارد؛ چرا که ارزانتر، ایمنتر و دارای پایداری بیشتری است.
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، یک باتری جدید پا به عرصه وجود گذاشته و به تازگی به میدان آمده که گفته میشود بازی را تغییر میدهد. محققان میگویند این باتری جدید، ارزانتر، ایمنتر و ماندگارتر از باتریهای لیتیوم یونی است.
این باتری جریان ترکیبی روی و هوا توسط یک شرکت کانادایی به نام “Zinc8” ساخته شده است. این شرکت ادعا میکند ظرفیت ذخیرهسازی آن قابل انطباق است و این فقط یک حوزه است که این باتری جدید در آن عملکرد بهتری نسبت به باتریهای لیتیوم یونی دارد.
با افزایش اندازه مخزن ذخیرهسازی و حجم الکترولیت موجود در آن میتوان ظرفیت آن را بیشتر کرد. این کار اجازه میدهد تا کاهش هزینه قابل توجهی رخ دهد.
بدین ترتیب، یک ذخیرهسازی هشت ساعته حدود ۲۵۰ دلار در ازای هر کیلو وات ساعت هزینه دارد و برای یک ذخیرهسازی ۳۲ ساعته به ۱۰۰ دلار بر کیلو وات ساعت و برای ذخیره ۱۰۰ ساعتی به ۶۰ دلار بر کیلو وات ساعت میرسد. این در حالی است که باتریهای لیتیوم-یون برای ذخیرهسازی بیش از هشت ساعت حدود ۳۰۰ دلار در هر کیلو وات ساعت هزینه میتراشند.
“ران مک دونالد”، مدیر اجرایی “Zinc8” میگوید: بازار ما هشت ساعت ذخیره و بالاتر است و دلیل این امر آن است که هرچه ظرفیت ذخیره خود را افزایش میدهید، هزینه کلی سیستم بسیار کاهش مییابد.
روی-هوا مدتها است که به عنوان شکل پیشرفته ذخیره انرژی شناخته میشود، اما از یک نقص اساسی رنج میبرد و آن اینکه شاهد تشکیل روکش برآمدهای از روی بر الکترود به نام “دندریت” هستیم که باعث ایجاد اتصال و جریان کوتاه و عوارض دیگر میشود.
اما شرکت “Zinc8” راهی برای استفاده از این نقص به سود خود کشف کرد.
“سیمون فن”، مدیر ارشد فناوری این شرکت گفت: اغلب تحقیقات مربوط به باتری روی-هوا روی یک الکترولیت متمرکز شده بود که بتواند تشکیل دندریت را از بین ببرد یا آن را کاهش دهد. ما یک رویکرد کاملاً متفاوت را اتخاذ کردیم و از دندریتها بهره بردیم.
شرکت “Zinc8” فرآیندی را اختراع کرد که دندریت را از الکترود خارج میکند تا بتوان ذرات دندریت را به مخزن ذخیره انتقال داد.
در حال حاضر این شرکت برنده جایزه نوآوری قدرت نیویورک (NYPA) شده است که چالشی برای یافتن فناوریهای ذخیرهسازی جدید است که بیش از هشت ساعت به طول بینجامند. این شرکت همچنین در حال همکاری با “NYPA” برای ساخت یک پروژه آزمایشی ۱۰۰ کیلو وات/۱ مگاوات ساعت است.
“فن” نتیجهگیری میکند: این کار، جنبه دوام طولانیمدت باتری ما را به نمایش میگذارد و همچنین دادههای ما را تأیید میکند تا بتوانیم در بسیاری از پروژههای آینده با این نهاد همکاری کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا