رفت و برگشت قیمت سکه و طلا از مسیر صعود

علی‌رغم نوسانات محدوده اونس جهانی طلا و افزایش یکباره نرخ ارز در ابتدای هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه و طلا افزایش قابل توجهی داشت اما با دستور رئیس جمهوری برای کنترل بازار ارز، افزایش نرخ ارز متوقف و بازار کنترل شد؛ بر این اساس سکه و طلا نیز از مسیر صعودی خود بازگشت و در آخرین معاملات پایان هفته، کاهش قیمت‌ها را ثبت کرد.

محمد کشتی‌آرای- نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت اونس جهانی تغییرات بسیار مختصری داشت و از ۱۸۱۴ دلار نهایت تا ۱۸۱۸ دلار نوسان داشت، تاثیر چندانی در قیمت سکه و طلا داخل نداشت؛ اما اوایل هفته با توجه به اتفاقات سیاسی و تحولات افغانستان ‌و تقاضاهایی که در بازار شکل گرفت، شاهد افزایش شدید نرخ ارز بودیم و همین موضوع سبب شد که قیمت ارز در بازارهای داخلی از کانال ۲۷ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کند.  

وی افزود: اما در پی تحولات بازار ارز، با دستور رئیس جمهوری به بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت بازار ارز باعث شد، روند صعودی نرخ ارز متوقف و با کاهش روبرو شود؛ بطوریکه اواسط هفته با توجه به همین دستورالعمل، هر دلار حدود ۱۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. طبیعتا کاهش نرخ ارز سبب شد که قیمت سکه و طلا که  همپای ارز، افزایش یافته بود، با کاهش نرخ ارز مجدد کاهشی شوند.  

این  مقام صنفی خاطر نشان کرد: در مجموع از اواسط هفته، سیر نزولی نرخ ارز، قیمت سکه و طلا آغاز شد و در روزهای پایانی هفته قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته کاهش داشت. از سوی دیگر بازار پس از ایام سوگواری اباعبدالله(ع) و نوسانات افزایشی که پیدا کرده بود، در روزهای ابتدایی هفته افزایش قیمت‌ها، تحرکی در بازار ایجاد کرد و منجر به شکل‌گیری تقاضا شد اما پس از کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت سکه و طلا، مجدد بازار با کاهش تقاضا روبرو شد؛ بطوریکه در پایان هفته دادوستدها به حداقل خود رسید و بازار با رکود مواجه شد.

کاهش ۲۵۰ هزار تومانی سکه‌ که تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هم پیش رفته بود 

کشتی‌آرای در رابطه با تغییرات قیمتی یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی گفت: طی هفته اخیر هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) ‌ به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و این درحالیست که در اوایل هفته تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم پیش رفته بود. سکه تمام قدیم نیز با کاهش ۳۵۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ رسیده است.

وی ادامه داد: نیم سکه که تا شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، پس از کاهش قیمت‌ها به شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و بدین ترتیب ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. در آخرین معاملات پایانی هفته‌ای که گذشت، ربع سکه با کاهش قیمت‌ها به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است درحالیکه که تا سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هم در اوایل هفته افزایش یافته بود. سکه‌های یک گرمی نیز با افزایش قیمت‌ها تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم افزایش یافت اما پس از کاهش قیمت‌ها، با افت ۱۰۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

کاهش ۴۵۰۰۰ تومانی هر گرم طلا ۱۸ عیار 

این مقام صنفی با بیان اینکه هر مثقال طلا در اوج قیمت‌ها تا پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هم افزایش قیمت پیدا کرد، گفت: در آخرین معاملات پایان هفته، هر مثقال طلا به حدود پنج میلیون و ۳۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای هفته تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در معاملات پنجشنبه، با قیمت یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان دادوستد شد و براین اساس هر گرم طلا ۱۸ عیار به نسبت ابتدای هفته با کاهش حدود ۴۵ هزار تومانی مواجه شد که به نسبت نوسانات معمول گرم طلا، قابل توجه بوده است.

علیرغم کاهش حباب تمامی قطعات سکه، حباب سکه تمام طرح جدید بزرگتر شد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: حباب سکه در روزهای ابتدایی این هفته کاهش پیدا کرده بود و به حدود ۴۵۰ هزار تومان هم رسید اما در آخرین معاملات پایانی هفته در حالیکه همه قطعات سکه کاهش حباب داشتند اما سکه طرح جدید (همانطور که قابل مشاهده است)  حداقل میزان کاهش قیمت را داشت که علت آن نیز این است که عرضه قابل توجهی در بازار برای سکه طرح جدید در بازار صورت نگرفت؛ لذا باتوجه به اینکه عرضه کم بود، قیمت سکه طرح جدید به میزان سایر قطعات سکه، کاهش قیمت نداشت و حباب آن افزایشی شد. در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) سکه طرح جدید حدود ۶۵۰ هزار تومان حباب داشت.  

کشتی‌آرای در پاسخ به اینکه عرضه کم در این هفته، علت خاصی داشته است یا خیر؟ اظهار کرد: خیر. گاهی اوقات در پی تحولاتی که صورت میگیرد، عرضه برخی قطعات کمتر و برخی بیشتر می‌شود. در این هفته همانطور که اشاره شد، هیچ تقاضایی برای خرید سکه طرح جدید در بازار وجود نداشت؛ از سوی دیگر عرضه‌ای هم وجود نداشت و کسی برای فروش به بازار مراجعه نکرد که با توجه به کاهش قیمت‌ها طبیعی است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …