روزهای خوش نفتی ایران در راه است؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید برای ارزیابی افزایش درآمدهای نفتی ایران در صورت احیای برجام، باید عوامل مختلفی را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، هرچند برخی آمارها از این حکایت دارد که ایران توانسته در ماه‌های اخیر، میزان فروش نفت خود را قدری افزایش دهد اما هنوز آمارها در قیاس با آنچه آمار نفتی ایران پیش از خروج آمریکا از برجام بود، فاصله زیادی دارد.

ایران در طول تمام دهه‌های گذشته، به عنوان یکی از عرضه کنندگان سنتی نفت در جهان، در بازارهای بین المللی حضور داشته و در دوره برجام نیز میزان صادرات روزانه نفت خود را به مرز ۲.۵ میلیون بشکه نزدیک کرده بود. با این حال در سه سال اخیر، میزان فروش نفت حتی از روزانه یک میلیون بشکه نیز کمتر شده و همین موضوع دست دولت را در مدیریت هزینه‌های اقتصادی کشور بسته است.

با این وجود آغاز مذاکرات وین و افزایش احتمال بازگشت امریکا به برجام، این احتمال را به وجود آورده که بار دیگر میزان فروش نفت ایران در بازارهای جهانی افزایش یابد و مشکلات اقتصادی لااقل در کوتاه مدت کمرنگ‌تر شوند، موضوعی که حمیدرضا صالحی – عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران – معتقد است پیچیدگی‌های خاص خود را خواهد داشت.

او در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید: در صورتی که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران کنار برود، ما بخشی از مشتریان خود را که به شکل سنتی از سال‌های دور از ما نفت می‌خریدند بار دیگر وارد بازار خواهیم کرد و این موضوع بخشی از ظرفیت بلاتکلیف مانده سال‌های گذشته را فعال می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه ایران باید بداند بازاری که امروز قصد بازگشت به آن را دارد، دیگر شبیه بازار نفت سال‌های گذشته نیست، توضیح داد: کاهش جدی بهای نفت در دوره کرونا، کاهش تقاضای جهانی برای این محصول تحت تاثیر سیاست‌های دولت‌های توسعه یافته برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و محدودیت تصمیم‌گیری کشورهای صادرکننده نفت برای آینده این بازار تنها بخشی از تغییرات است.

صالحی ادامه داد: از این رو برای اینکه ما بتوانیم بار دیگر، ظرفیت صادرات نفت خود را به حداکثر برسانیم، احتمالا نسبت به گذشته کار پیچیده‌تری خواهیم داشت. از این رو بررسی گزینه‌های جایگزین مانند تولید فراورده‌های نفتی و کالاهایی که ارزش افزوده بالاتری دارند، هم باعث رونق گرفتن صنعت نفت می‌شوند و هم تهدید شرایط امروز بازار را برای ما به فرصت تبدیل خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

برند برشکا و محصولات این برند اسپانیایی

برند برشکا در سال ۱۹۹۸ در اسپانیا تأسیس شد و از آن زمان تاکنون محبوبیت …