ساخت دستگاه جوشکاری برای صفحات نازک

محققان یکی از شرکت‌های فناور موفق به ساخت دستگاه پرتابل جوشکاری لیزری شدند که قادر به جوشکاری بر روی صفحات نازک استیل است و به گفته آنها کاربرد این دستگاه موجب کاهش هزینه‌های تمام شده محصول نهایی خواهد شد.

سید محمدامین موحد ابطحی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید دستگاه‌های جوشکاری لیزری صنعتی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت فناور دانست و گفت: در حال حاضر انواع ماشین‌آلات لیزرهای فایبر را برای حکاکی و لیزرهای جوش طراحی و تولید می‌کنیم.

وی دستگاه جوش لیزر را از دستاوردهای این شرکت نام برد و یادآور شد: این دستگاه می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای روش‌های جوش سنتی باشد؛ چرا که قادر به ایجاد جوش با دقت و با کیفیت بالا بر روی محصولات ساخته شده در صنایع مختلف است.

ابطحی با بیان اینکه دستگاه جوش لیزری ساخته شده در هر کارگاه کوچک و شرکت تولیدی قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه قابل حمل است و به عنوان دستگاه جوش لیزر سیار با توان پایین می‌توان از آن برای جوش صفحات نازک در صنایعی چون خودروسازی و لوازم خانگی بهره‌برداری کرد.

به گفته وی، در هر صنایعی که استیل یک، دو و نیم میلی‌متر استفاده می‌شود، می‌توان از این دستگاه جوش لیزر استفاده کرد.

مجری طرح با بیان اینکه نوع لیزر استفاده شده از نوع لیزرهای فایبر است و خاطر نشان کرد: نور لیزر از طریق فیبر نوری بر روی گان (هد جوشکاری) منتقل می‌شود و از آنجایی که هد جوشکاری توسط اپراتور و با دست کنترل می‌شود، هر اپراتوری با آموزش‌های ابتدایی می‌تواند از این دستگاه استفاده کند.

وی از تولید نمونه تجاری‌سازی این دستگاه خبر داد و گفت: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند سرعت جوش را تا ۱۰ برابر افزایش و هزینه‌های پرداخت‌کاری و پولیش کاری آن را کاهش دهد و این امر باعث می‌شود که قیمت تمام شده محصول نهایی کاهش یابد.

ابطحی در خصوص دلایل تبدیل نشدن این شرکت به شرکت‌ دانش‌بنیان، ادامه داد: انتظار مسؤولان از شرکت‌هایی مانند ما این است که سورس لیزر را بسازیم، در حالی که ساخت لیزر نیاز به سرمایه‌گذاری بسیاری زیادی دارد. از سوی دیگر نمونه لیزر تولیدی در کشور از لحاظ قیمتی قابل رقابت با نمونه‌های وارداتی نیست و بسیار بالاتر است و اگر بخواهیم از نمونه‌های ساخته شده در کشور استفاده کنیم، قیمت محصول ما رقابتی در بازار نیست؛ از این رو مجبور هستیم از محصولات با قیمت رقابتی استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …