میراث یزد برای نجات طولانی‌ترین قنات جهان آستین بالا زد

ایسنا/یزد آب مادرچاه اصلی طولانی‌ترین قنات جهان که به علت قرارگیری در مسیر سیلاب‌های اخیر استان یزد بالا آمده و آن را دچار آسیب کرده بود، به همت میراث فرهنگی استان یزد در حال تخلیه است.

در بازدیدی که روز گذشته سوم اردیبهشت ماه توسط «سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد و «ابراهیم کاظم نژند» رییس پایگاه قنات جهانی زارچ از مادر چاه قنات زارچ در فهرج انجام شد، وضعیت این قنات مورد ارزیابی قرار گرفت چرا که به دنبال بارش‌ها و سیلاب اخیر یزد در این منطقه، گل و لای زیادی وارد این قنات جهانی شده و موجب بسته شدن سه میله چاه و بالا آمدن آب در آن شده بود.

ورود آب سیلاب به این قنات منجر به خسارت سنگین به سه مادر چاه اصلی آن شده بود که در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی به همت «حسین دشتی» که به طور موروثی در کندن این قنات نقش داشته‌ است، در صدد تخلیه آن اقدام می‌کند.

یکی از مشکلات این حوزه، تخلیه ذره به ذره قنات است که به طور دستی باید انجام شود و این عامل شاید کمترین تلنگری باشد تا متوجه زحمات مقنیان در زمان کندن و حفر قنات زارچ به عنوان طولانی‌ترین قنات میراثی جهان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …