کاروانسرایی که کارگاه کاربافی شد

ایسنا/یزد سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از راه‌اندازی کارگاه صنایع‌دستی در کاروانسرای رشتی عقدا با همکاری بخشداری خبر داد.

«محمود ادیبان» با اعلام این خبر اظهار کرد: این کارگاه صنایع‌دستی با هدف توسعه و ترویج هنرهای سنتی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته‌های کاربافی و گلیم‌بافی ایجاد شده است.

وی افزود: این کارگاه صنایع‌دستی اکنون با دو رشته گلیم‌بافی و کاربافی فعالیت خود را آغاز کرده و امیدوار هستیم در آینده‌ای نزدیک، توسعه و ترویج چنین کارگاه‌هایی در بخش عقدا تداوم داشته باشد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان با بیان این که کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی شهرستان اردکان است، گفت: با وجود اینکه هنر و صنعت مذکور در گذر زمان فراموش شده بود اما درصدد احیای آن برآمدیم.

به گفته وی، این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و دیگر موارد کاربرد دارد.

این مسئول تصریح کرد: این دستباف بهترین الیاف برای بافت کار پنبه به شمار می‌رود چرا که دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی مداوم بالاست.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم در بحث صنایع‌دستی به‌روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، پس محصولات صنایع‌دستی اگر از حالت هنری تزیینی و موزه‌پسند خارج‌ شده و جنبه کاربردی متناسب با نیازمندی‌های جامعه مدرن امروز داشته باشند، میتوانند در بازار جایگاه خود را پیدا کرده و قطعا دارای صرفه اقتصادی خواهند بود.

به‌گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا که به شماره ۲۲۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از بناهای متعلق به دوران قاجار است که به شکل کاروانسراهای شاه‌عباسی بنا شده و در واقع از نوع کاروانسراهای عصر صفوی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …