دبیرجامعه حرفهای هتلداران ایران با انتقاد از نوع حمایتهای دولت برای جبران خسارت گردشگری و هتلها از ویروس کرونا و قصور بانکها و سازمان تامین اجتماعی از اجرای مصوبات ستاد کرونا، گفت: یعنی ما اندازه ترکیه و گرجستان هم نیستیم که از کارمندان و سرمایهگذاران یک صنعت حمایت کنیم؟!
کامیار اسکندریون در گفتوگو با ایسنا درباره برخورد بانکها به دنبال ابلاغ مصوبه جدید تسهیلات حمایت از گردشگری برای جبران خسارتهای ناشی از کرونا، اظهار کرد: شرایط بانکها در پرداخت تسهیلات حمایتی به قدری سخت است که بهرهبردار برای دریافت وام، رغبت نشان نمیدهد. با توجه به این که زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا مشخص نیست و نمیدانیم تا چه مدت رکود سفر ادامه خواهد داشت، ضرورت داشت دوره طولانیتری برای بازپرداخت تسهیلات درنظر میگرفتند، نه تنها این اتفاق رخ نداده که بانکها همین مصوبهای را هم که ابلاغ شده است، رعایت نمیکنند. ضمن اینکه، یک ماه بعد از پرداخت وام، اقساط را مطابله میکنند و درصورت تاخیر، جریمه تعیین میکنند.
وی با اشاره به نرخ سود ۱۲ درصدی تسهیلات حمایتی کرونا، گفت: نرخ این تسهیلات باید تک رقمی میشد، همانند سایر وامهای حمایتی از جمله صنعت و کشاورزی. برای گردشگری و هتلداری که فعلا امکان ساخت و ساز جدید ندارند و همه تلاششان در راستای حفظ کسب و کار و سرمایههایشان است، ۱۲ درصد سود رقم سنگینی است. وقتی کسب و کاری وجود ندارد، طبیعی است کسی به چنین وامی رغبت نشان ندهد.
او سپس از برخورد بانک گردشگری با فعالان و سرمایهگذاران گردشگری انتقاد کرد و افزود: این بانک فقط اسم گردشگری را یدک میکشد، هر یک از فعالان گردشگری که به این بانک مراجعه میکنند، با وجود آن که یکی از وظایفش حمایت از صنعت گردشگری است، نتیجهای نمیگیرند. بهتر است این بانک ناماش را تغییر دهد و تابلوی گردشگری را پایین بکشد وقتی نمیتواند از صنعت گردشگری و سرمایهگذاران آن حمایت کند.
وی یادآور شد: بعضی از بانکها مشتریان ویژهای دارند که خارج از چارچوب بانکی، از آنها حمایت میکنند اما این بانک با وجود وظایف محوله، از هر گونه حمایتی از صنف و صنعت گردشگری قصور میکند.
اسکندریون در ادامه درباره اجرای دیگر بندهای مصوبه جبران خسارات کرونا از جمله امهال هزینههای انرژی، مالیات و بیمه حق کارفرما، گفت: متاسفانه هیچ یک از این بندها درست اجرا نمیشود. بیشترین چالش هم با سازمان تامین اجتماعی داریم. نه تنها شمار زیادی از کارمندان تعدیل شده هنوز موفق به دریافت بیمه بیکاری نشدهاند که سازمان تامین اجتماعی کماکان طلب بیمه حق کارفرما میکند و درصورت تاخیر، جریمه آن را نیز اضافه میکند. این درحالی است که طبق مصوبه ستاد کرونا تا پایان سال پرداخت حق بیمه کارفرما به تعویق افتاده است.
وی در عین حال اطهار کرد: وقتی هتلها غیرفعال هستند و درآمد ندارند باید بیمه حق کارفرما را شامل بخشودگی میکردند، نه اینکه به تاخیر بیاندازند. این چه حمایتی است. وقتی قرار است این پول را بگیرند چه فرقی میکند آخر سال بگیرند یا حالا، هتل ها و گردشگری که کسب و کارشان تعطیل شده است و درآمدی ندارند، معلوم هم نیست تا پایان سال این وضعیت چه تغییری کند.
دبیر جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت: در تمام کشورها که ادعای گردشگری دارند این حمایتها انجام شده است. مسؤولان ما که ادعای پذیرش گردشگر دارند و در کسب آمارهای جهانی هم مدعی هستند، چرا برای حمایت از گردشگری اقدام اساسی و درستی انجام نمیدهند. ترکیه وامهای بلندمدت بدون بهره به کسب و کارهای گردشگری داده است و به کارمندان این بخش کمک بلاعوض کرده است، یعنی ما حتی در اندازه ترکیه و یا گرجستان نیستیم!؟ از چین، فرانسه، ژاپن یا کره جنوبی حرف نمیزنم، شکل حمایتها در کشورهای همردیف و همجغرافیای خودمان را مثال میزنیم. البته ما از تلاش مجموعه وزارت گردشگری ابراز رضایت میکنیم، حتما در همین حد امکان داشتهاند و بقیه اعضای دولت باید بیشتر همراهی کنند.
اسکندریون اظهار کرد: اینکه جسته و گریخته شنیده میشود برخی هتلها تقاضای تغییر کاربری دارند تهدید و آسیب جدی برای صنعت گردشگری است. ما در شرایط عادی هم زیرساخت برای گردشگری کم داشتیم، همین حداقل را هم از دست دهیم، دیگر نمیتوانیم کمر راست کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا