ایسنا/خراسان رضوی خرید عاملی دیگر در گردشگری است و در مدت طولانی به تجربه سفر گردشگران از مقصد کمک میکند. در چند سال گذشته، خرید به یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد گردشگران و حتی محرک اصلی تصمیمهای سفر شده و بهتدریج در مفهوم گردشگری خرید که سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، وارد شده است.
به نقل از نیوز، در سالهای اخیر، گردشگری خرید بهعنوان مفهوم جدیدی مطرح است. بااینحال، سهم این نوع گردشگری در اقتصاد اجتماعی (بررسی چگونگی شکلگیری فعالیتهای اقتصادی، تحت تاثیر فرایندهای اجتماعی) پتانسیلهای قوی آن برای رشد در آینده را نشان میدهد.
بر اساس اظهارات سازمان جهانی تجارت (WTO) گردشگری خرید، شکل مدرن گردشگری تعریف میشود و خرید در مقصد، عامل تعیینکننده تصمیم گردشگران برای سفر است. مهمترین سهم گردشگری خرید در نظر محققان در ذیل ذکر شده است.
افزایش جذابیت و رقابت مقصد
ظهور گردشگری خرید، فرصتهای جدیدی برای گسترش و تنوع تجربیات مسافران در مقصد فراهم میکند. تجارب خرید محصولات محلی و کالاهای لوکس علاوه بر تجربیات مربوط به چشمانداز یا فرهنگ خاص مقصد، میتواند به جاذبهای برای جذب گردشگر در انتخاب مقصد تبدیل شود. برخی از مقاصد جهان مانند اسپانیا، کره و دبی تجربههای خرید ایجاد کردهاند تا در جایگاه تجاری گردشگری خود رشد کنند. در دومین کنفرانس گردشگری خرید که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۶ برگزار کرد، گردشگری خرید «یکی از ابزارهای پرکاربرد در ارتقاء مقصد» در نظر گرفته شد.
رشد درآمد گردشگری مقصد
هزینه گردشگران یکی از مهمترین عواملی است که درآمد گردشگری مقصد را تامین میکند. هزینه مسافران اهمیت زیادی برای گردشگری خرید دارد، زیرا در هنگام سفرکردن عامل اصلی است، بنابراین، ایجاد تنوع در تجارب خرید برای ترغیب مسافران به صرف هزینه، مزایای زیادی برای رشد درآمد مقصد به همراه دارد.
حمایت از رشد اقتصادیاجتماعی محلی
گردشگری خرید ارتباط نزدیک با بسیاری از بخشهای اقتصادی دیگر در مقصد، بهویژه خردهفروشی دارد. توسعه گردشگری خرید در مقصد بهطور مستقیم باعث رشد خردهفروشی محلی، ازجمله خردهفروشی سفر میشود. سالانه در بسیاری از کشورها، جشنوارههای خرید تعداد زیادی از خردهفروشان داخلی و خارجی و همچنین گردشگران را برای فروش و خرید جذب میکند.
علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید مسافران شرایط مطلوبی برای توسعه تولید محلی، تجارت و بسیاری از صنایع خدماتی مرتبط ایجاد میکند. مشاغل تولیدی منبع اضافی از مشتریانی دارند که مایل به خرید محصولات باکیفیت و مرتبط با مقصد هستند. توسعه تولید همچنین باعث میشود فعالیتهای تجاری و صادراتی واردات پر جنبوجوش باشد و این واقعیت که مسافران زمان زیادی را صرف خرید میکنند نیز شرایط مطلوبی برای توسعه خدمات اقامتی و غذاخوری مقصد است. همچنین، توسعه گردشگری خرید از جنبه اجتماعی باعث ایجاد اشتغال میشود و برای جوامع محلی افزایش درآمد ایجاد میکند.
پتانسیل گردشگری خرید چیست؟
در سراسر جهان بسیاری از مقاصد با تاثیرات مثبت گردشگری خرید بر اقتصاد محلی، شروع به استفاده از این نوع گردشگری در راهبرد توسعه گردشگری پایدار خود کردهاند. میگل میرونز، رئیس هیات رئیسه سازمان جهانی گردشگری در جلد هشتم گزارش جهانی گردشگری خرید که توسط UNWTO منتشر شدهاست، عنوان کرد: «در کوتاهمدت و میانمدت، گردشگری خرید با توجه به نفوذ آن در اقتصاد محلی و کمک به ادغام مقاصد و ایجاد مشاغل بهعنوان یک بخش اصلی در صنعت گردشگری ادغام خواهد شد. »
انتهای پیام
منبع: ایسنا