آخرین اخبار از تقویم آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ/ تاسیس صندوق حمایت از آسیب دیدگان کووید-19

ادامه روند آموزش مجازی، تمدید نیمسال جاری به مدت سه هفته و همچنین تاسیس صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا، از مهمترین اخبار دانشگاه علم و فرهنگ است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، سیدمهدی سجادی‌فر با تاکید بر ادامه روند آموزش مجازی در دانشگاه از تمدید ترم جاری به مدت سه هفته، امکان برگزاری جلسات دفاعیه به صورت مجازی، تمدید یک ماهه برای دفاع و تسهیل در روند امور آموزشی نیمسال جاری خبر داد.

شرایط انتقال شهریه دانشجویان، چگونگی برگزاری کلاس‌های کارگاهی و عملی، برگزاری دوره‌های کارآموزی، چگونگی دفاع پایان‌نامه‌ها و سایر موارد مهم آموزشی نیمسال جاری در قالب آیین‌نامه مهمی از سوی معاون آموزشی دانشگاه اعلام گردید که متن کامل آن به شرح زیر است.

بسمه‏‎تعالی

ضمن تشکر از مشارکت و همراهی ارزشمند اساتید، دانشجویان و همکاران محترم دانشگاه علم و فرهنگ در برگزاری کلاس‌های غیرحضوری، با عنایت به بخشنامه ابلاغی مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیرو دستورالعمل اجرایی فعالیت‏‌های آموزشی دانشگاه‏ علم و فرهنگ در نیمسال دوم ۹۹- ۱۳۹۸ مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۴، موارد زیر به منظور تسهیل در روند امور آموزشی در نیمسال جاری، پس از بحث و تبادل نظر در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۱ شورای آموزشی دانشگاه به تصویب رسید.

 الف) امور آموزشی مشترک میان تمامی مقاطع تحصیلی

۱- ارائه دروس نظری نیمسال جاری کماکان با استفاده از سامانه آموزش مجازی دانشگاه برگزار شود. درصورتی که استادی تاکنون کلاس‌های خود را به شیوه یاد شده برگزار نکرده باشد؛ استفاده از مدرس جایگزین برای برگزاری و ارائه درس بلامانع است.

معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده‌‏ها بر حسن اجرای دروس در بستر سامانه یادشده نظارت ‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه کاستی به موقع در پیگیری حل و فصل مشکل اقدام نمایند.

۲- دروس عملی و کارگاهی درصورت بازگشایی حضوری دانشگاه، به صورت فشرده برگزار خواهد شد. درصورتی‌ ‏که به علت تداوم بحران کرونا امکان برگزاری این کلاس‌ها تا پایان نیمسال جاری فراهم نباشد، وضعیت این دروس ناتمام اعلام شده و در تابستان(تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹) بدون اخذ شهریه و محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه و نمره آن در نیمسال جاری (نیمسال دوم ۹۹- ۱۳۹۸) ثبت می‏‌شود.

۳- در مورد دروس نظری – عملی، بخش نظری درس به صورت مجازی ارائه شود. درصورتی‌‏که امکان برگزاری کلاس‌‏های بخش عملی این دروس تا پایان نیمسال جاری فراهم نباشد، وضعیت این دروس ناتمام اعلام شده و در تابستان (تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹) بدون اخذ شهریه و محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه و نمره آن در نیمسال جاری (نیمسال دوم ۹۹- ۱۳۹۸) ثبت می‏‌شود.

۴- دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی و کارورزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان این دروس با هماهنگی گروه آموزشی مربوط تمدید شود.

۵- ارائه دروس پروژه، سمینار، طرح تحقیقی، طرح نهایی و … دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.

۶- برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. تأکید می‌شود اساتید محترم تمام یا بخشی از ارزشیابی آموخته‌‏ها و یا پیشرفت تحصیلی دانشجویان را به طور مستمر، در طول نیمسال و با بهره‌‏گیری از امکانات فضای مجازی(از قبیل: ارائه تمرین و تکالیف درسی، تعریف پروژه‏‌های پژوهشی برای هر درس، استفاده از شیوه‌‏های صوتی و صوتی تصویری) مورد ارزیابی قرار دهند.

۷- در صورت فراهم ‏شدن شرایط برگزاری امتحانات به صورت حضوری، امکان برگزاری امتحانات پایان ترم در واحدهای جهاددانشگاهی مرکز استان محل زندگی دانشجویان در سراسر کشور میسر است، زمان ارسال درخواست از سوی دانشجویان و نحوه برگزاری امتحان متعاقباً اعلام می‌‏شود.

۸- درصورتی‌‏که دانشجو درس/دروسی را در نیمسال جاری امتحان بدهد و نمره قبولی اخذ نکند، نمره این درس/دروس از کارنامه دانشجو حذف آموزشی خواهد شد.

۹- چنانچه معدل دانشجو در دروس گذرانده در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ کمتر از حدنصاب (۱۲ در مقطع کارشناسی و ۱۴ در مقطع کارشناسی ارشد) شود با نظر شورای بررسی موارد خاص دانشگاه، این مشروطی بلا اثر خواهد شد.

۱۰- اخذ دروس نظری در مقطع کارشناسی پس از اتمام نیمسال جاری، به صورت «معرفی به استاد» حداکثر تا ۴ درس تا سقف ۱۲ واحد- مشروط به اینکه هیچ درس دیگری برای فارغ‏ التحصیلی باقی نماند- امکان‌پذیر است. نمرات این دروس در دوره تابستان ثبت خواهد شد.

۱۱- حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و اعلام دلایل از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سیستم گلستان)، با تأیید شورای بررسی موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است.

حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست؛ اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، لازم است درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق سامانه‏ یادشده ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید شورای بررسی موارد خاص دانشگاه، حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل انجام است.

۱۲- تقویم آموزشی نیمسال دوم سال تحصیلی  ۹۹-۱۳۹۸ فعلا به مدت سه هفته تمدید می‌شود. نحوه و زمان برگزاری امتحانات پایان ترم متعاقبا اعلام خواهد شد. 

ب) امور آموزشی تحصیلات تکمیلی

۱- با توجه به نامه شماره ۱۷۶۲/۲ مورخ۱۳۹۹/۰۱/۱۷ معاون محترم آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آن دسته از دانشجویان دکتری که برای انجام امور رساله خود نیاز به حضور فیزیکی و فعالیت در دانشگاه دارند، صرفاً در صورت تأیید استاد راهنما و گروه آموزشی مبنی بر ضرورت حضور دانشجو و با اخذ گواهی سلامت از مرکز بهداشت معتبر می‌توانند به صورت حضوری به فعالیت‌های پژوهشی خود در دانشگاه ادامه دهند. نحوه ارائه درخواست، پذیرش و چگونگی حضور این گروه از دانشجویان متعاقباً از طریق سایت دانشگاه اعلام خواهد شد.

۲- طرح پیشنهادی (پروپوزال) پایان‌نامه / رساله می‌تواند به صورت مجازی به مدیر گروه ارسال شود. جلسه دفاع از طرح پیشنهادی(پروپوزال) با هماهنگی گروه آموزشی مربوط و رعایت شرایط اعلام شده، به صورت مجازی(غیرحضوری برخط) قابل برگزاری است.

۳- آزمون جامع دانشجویان مقطع دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد. دانشجویانی که نمره زبان را تا زمان برگزاری آزمون جامع احراز نکنند، می‌توانند در آزمون جامع بعدی که در آبان ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

۴- اعضای محترم هیأت علمی که راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه/ رساله دانشجویان را بر عهده دارند تا بازگشایی حضوری به شیوه الکترونیکی دانشجویان را راهنمایی نمایند. در این رابطه ضروری است استادان محترم راهنما ترتیبی اتخاذ کنند تا به طور هفتگی در جریان پیشرفت کار دانشجویان قرار گیرند.

۵- در مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، جلسه دفاع از پایان‌نامه / رساله با تأیید استاد راهنما و هیأت داوران و با رعایت شرایط اعلام شده، به صورت مجازی (غیرحضوری برخط) نیز قابل برگزاری است.

۶- دانشجویانی که در نیمسال قبل تا پایان اسفندماه سال ۱۳۹۸ مجاز به دفاع از پایان‌نامه / رساله خود بوده و نتوانستند به دلیل وضع موجود دفاع نمایند تا ۱۳۹۹/۰۲/۳۱ مجاز به دفاع خواهند بود.

۷- همه دانشجویانی که برای دفاع از پایان‏‌نامه / رساله خود در ترم جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند تا ۳۰/‏۰۷/‏۱۳۹۹ دفاع کنند.

تبصره: دانشجویان کارشناسی ارشد بدون رعایت فاصله زمانی ۶ ماه بین تصویب طرح پیشنهادی (پروپوزال) پایان‌ نامه تا دفاع نهایی، با شرط تأیید استاد / اساتید راهنما و مشاور، می‌توانند تا ۳۰/‏۰۷/‏۱۳۹۹ دفاع کنند.

ج) سایر موارد

۱- اداره برنامه‌‏ریزی آموزشی، نظارت و سنجش؛ ضمن نظارت مستمر بر تشکیل کلاس‏‌ها، با همکاری اداره فناوری اطلاعات دانشگاه، طراحی و اجرای سنجش کیفیت آموزش و میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان محترم از آموزش مجازی را انجام و نتایج آن را در اختیار همگان قرار دهد.

۲- تمامی مصوبات فوق‏‎الذکر صرفاً برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ قابل اجراست و به نیمسال‌‏های بعد قابل تسری نیست.

۳- سایر موارد طبق آیین‌‏نامه آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمل می‏‌شود. درخواست‏‌های دارای شرایط خاص به صورت موردی از طریق شورای آموزشی دانشگاه قابل بررسی است.

امید است با یاری خداوند متعال و تشریک مساعی و تداوم همراهی اساتید گرانقدر، دانشجویان عزیز و کارکنان پرتلاش، دانشگاه علم و فرهنگ در پیشبرد فرآیند آموزش مجازی و نیل به اهداف نهایی آموزش، موفق باشد.

تاسیس صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا

رییس دانشگاه علم و فرهنگ از تاسیس صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا در دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد.

سید سعید هاشمی گفت: به منظور حمایت از دانشجویانی که تحت تاثیر تبعات منفی اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌اند، صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کووید-۱۹ در این دانشگاه تاسیس شده است.

هاشمی با تاکید بر لزوم توجه به حواشی اقتصادی ایجاد شده توسط این بیماری گفت: سلامت جسمی و بهداشت روانی دانشجویان و خانواده‌های آنان اهمیت زیادی دارد و از این رو علاوه بر تمهیداتی که در جهت تسهیل روند امور آموزشی نیمسال جاری اندیشیده و اعلام شد، به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی اقتصادی دانشجویان و فشار اقتصادی به خانواده‌های آسیب‌پذیر، صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا در این دانشگاه تشکیل شده است.

وی افزود: معاونت دانشجویی- فرهنگی دانشگاه، مسئولیت اجرایی شناسایی و معرفی دانشجویان آسیب دیده را به این صندوق بر عهده دارد که این امر طی اطلاعیه‌های جداگانه از سوی این معاونت به اطلاع دانشجویان عزیز خواهد رسید.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ؛ همچنین از راه اندازی مرکز مشاوره تلفنی دانشگاه به صورت رایگان، تمدید سررسید اقساط تسهیلات دانشجویی و همچنین تمدید مهلت ثبت‌نام وام شهریه نیز از دیگر اقداماتی نام برد که این دانشگاه برای جلوگیری از ایجاد دغدغه‌های منفی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان انجام داده است.

وی اظهارامیدواری کرد با پایان قرنطینه و بازگشت شرایط جامعه به حالت عادی، دانشجویان با سلامت جسمی و روحی و شادابی و نشاط همیشگی دوباره در محل دانشگاه و کلاس‌های درس حضور پیدا کنند و از این روزهای سخت، تنها تجربه همدلی، همیاری و احساس مسئولیت اجتماعی باقی بماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …