تشریح صفر تا صد ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن در کمیسیون عمران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از برگزاری اولین جلسه تخصصی این کمیسیون با حضور وزیر راه و شهرسازی به منظور اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن خبر داد.

عبدالجلال ایری در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: امروز اولین جلسه تخصصی کمیسیون عمران با حضور وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی و استماع برنامه های ایشان در راستای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن برگزار شد. کمیسیون عمران و دولت عزم و اراده خود را برای تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به کار بسته است.

وی در ادامه اظهار کرد: به همین جهت مقرر شد هر دو هفته طی جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهدسازی میزان اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن مورد ارزیابی قرار گیرد. در این جلسه وزیر راه و شهرسازی گزارشی از نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن ارائه کرد. آقای قاسمی برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده برنامه ای تنظیم کرده و اقدامات اولیه را انجام داده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تامین زمین برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی،  وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای طراحی کرده تا ظرف مدت دو ماه زمین های لازم برای ساخت این تعداد واحد مسکونی در کل کشور شناسایی شود. در خصوص تسهیلات بانکی نیز، بانک مرکزی مبلغ خوبی را تخصیص داده است.وی در ادامه تاکید کرد: در رابطه با تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت این میزان واحد مسکونی با توجه به ارزیایی وزارت راه شهرسازی 30 میلیون تن سیمان و 10 میلیون تن فولاد لازم است و باید برای تامین آن از هم اکنون برنامه ریزی شود. برای ساخت سالانه یک میلیون واحدهای مسکونی توافقنامه‌هایی به منظور ساخت 400 هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن، 200 هزار واحد توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و همکاری با ارتش، قرارگاه خاتم الانبیاء و اوقاف تنظیم شده است.

وی افزود: همچنین برای صنعتی سازی ساختمان با کشورهای خارجی ازجمله چین توافقاتی صورت گرفته تا تکنولوژی ساخت به داخل کشور در قالب تهاتر نفت منتقل شود. بی تردید این موضوع به عملیاتی شدن قانون جهش تولید و تامین مسکن کمک خواهد کرد. با توجه به تکلیف قانونی برای تشکیل شورای عالی مسکن و صندوق ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن، اقدامات ابتدایی آن توسط وزارت راه و شهرسازی از جمله تدوین اساسنامه، انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۶ هزار هکتار زمین آماده برای احداث مسکن است، تصریح کرد:۶ هزار هکتار زمین که عمدتاً در اختیار دولت بوده تغییر کاربری شده و آماده برای احداث مسکن است. همچنین پیش نویس توافقنامه‌ای برای واگذاری 250 هزار هکتار از زمین های منابع طبیعی به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای مسکونی تنظیم شده که البته 56 هزار هکتار آن تحویل داده شده است.

ایری در ادامه بیان کرد: عمده بحث‌های صورت گرفته در جلسه امروز مربوط به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود که برای این منظور برنامه ای برای احداث 350 هزار  واحد مسکونی توسط بخش خصوصی، 150 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، 300 هزار واحد به عنوان مسکن حمایتی، 200 هزار واحد مسکن روستایی و جمعا یک میلیون واحد مسکونی، تنظیم شده است. لازم به ذکر است که از این تعداد دولت تنها زمین 300 هزار واحد مسکونی را تامین خواهد کرد و باقی را متولیان ساخت تامین می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای مسکونی نظیر مسکن ملی بوده که به دلیل عدم توازن با وضعیت معیشتی مردم نیازمند اصلاح است. از این رو مقرر شد بعد از تشکیل صندوق ملی مسکن و ارزیابی منابع مالی، میزان دقیق تسهیلات و نرخ سود آن تعیین شود.

وی در پایان بیان کرد: یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید کمیسیون عمران، همکاری تمامی ارکان دولت برای اجرایی شدن قانون جهش تولید و تامین مسکن است چرا که وزارت راه شهرسازی به تنهایی از عهده این مسئولیت بر نیامده و این امر محقق نخواهد شد. لذا انتظار داریم همه دستگاه‌های دولتی پای کار بوده و در این راستا گام بردارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …