ارتباط با صنعت در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی لحاظ می شود

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحولات مثبت در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی به زودی به روزرسانی می‌شود و عامل فناوری که یکی از بخش‌های مهم آن کسب درآمد دانشگاه است، لحاظ شده است. باید دانشگاها توجه کنند که از این پس تنها تعداد مقالات، اعضای هیات علمی، پژوهشگران، کوهورت یا زیرساخت‌های پژوهشی آنها شمرده نمی شود، بلکه ارتباط با صنعت در بحث ارزشیابی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر فرید نجفی در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی کرمان بعنوان میزبان نشست نخست و دانشگاه علوم پزشکی اصفهانبه عنوان میزبان نشست دوم، از دکتر منظم رییس دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت که به رغم حضور کوتاه مدت در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت نقش موثری در حوزه فناوری داشته است، به صورت ویژه تشکر کرد و افزود: انتظار نداریم در بازه زمانی کوتاه تغییرات بزرگی رخ بدهد، مسئله توجه و نگاه ویژه‌ای است که در مدیران صنایع و در دانشگاه‌ها باید ایجاد شود. زمان آن رسیده تا بررسی کنیم چه مشکلاتی در ارتباط میان دانشگاه، صنعت و جامعه وجود دارد و باید دید چه فرصت‌ها و راهکارهایی داریم.

دکتر نجفی با بیان اینکه یکی از مسائل به ماهیت دانشگاه‌های علوم پزشکی بازمی‌گردد، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی عمدتا با رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، پزشکی و غیره شناخته می‌شوند که خروجی اغلب فارغ‌التحصیلان آن ارائه خدمات است نه محصول، بنابراین در مقوله ارتباط با صنعت جای نمی‌گیرد، حتی شاید این تفکر در وزارت علوم هم وجود دارد. این در حالی است که بخش تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کاملا با این مقوله مرتبط است.

به گفته وی، چه بخواهیم، چه نخواهیم برای ورود دانشگاه‌ها به نسل‌های سوم و عرصه‌های جدید چاره‌ای نداریم جز اینکه نقش فناوری و ارتباط با صنعت پررنگ‌تر شود.

دکتر نجفی با بیان اینکه خوشبختانه از زمان حضور دکتر منظم در دفتر فناوری سلامت وزارتخانه جنب و جوش محسوسی در حوزه فناوری ایجاد شده است و سعی شده تا پتانسیل‌های موجود فعال شوند. افزود: ۱۶ ماموریت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سپرده شده که ۸ ماموریت در حال حاضر آماده است و در اختیار وزارتخانه قرار دارد. در واقع اینها لوایحی است که باید طی جلسات فشرده گفت‌وگو و تبادل نظر به قانون تبدیل شود.

وی گفت: بسترهای قانونی کافی وجود ندارد و باید تمام روال‌ها و متدها را استانداردسازی کنیم.

اعطای گرنت‌های تشویقی برای ارتباط صنعت با دانشگاه

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت اگر نگاهش این است که اعضای هیات علمی با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشد باید سازوکار تشویقی را هم در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: همانطور که یک محقق برای چاپ مقاله پاداش دریافت می‌کند، باید برای دانشگاه و آن عضو هیات علمی که درآمدسازی می‌کند هم گرنت‌های تشویقی در نظر گرفت. خوشبختانه این نکته در برنامه موسسه نیماد قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی به زودی به روزرسانی می‌شود و عامل فناوری که یکی از بخش‌های مهم آن کسب درآمد دانشگاه است، لحاظ شده است و به طور قطع تغییرات اساسی را در رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ارتباط با صنعت در بحث ارزشیابی مورد سنجش قرار می‌گیرد، گفت: باید دانشگاها توجه کنند که از این پس تنها تعداد مقالات، اعضای هیات علمی، پژوهشگران، کوهورت یا زیرساخت‌های پژوهشی آنها شمرده نمی شود، بلکه ارتباط با صنعت در بحث ارزشیابی مورد سنجش قرار می‌گیرد و دانشگاه‌هایی که درآمدهای ناشی از ارتباط با صنعت داشتند، در رتبه‌های بالایی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در بحث مراکز تحقیقاتی همکار که یکی از کانال‌های ارتباط با دانشگاه با صنعت است، دعوت می‌کنم مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها این برنامه را با دقت بررسی کنند.

پیوند سیستماتیک صنعت و دانشگاه عامل بالندگی

دکتر نجفی با بیان اینکه در این دوره همگرایی خوبی میان معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت آموزشی برقرار شده است، گفت: اکنون ساختارها در دانشگاه‌ها آماده است تا از مدیران مجرب در صنعت در برخی از دروس دعوت کنیم. اگر بخواهیم ارتباط مستمری داشته باشیم باید احترام متقابل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست در قدم اولیه پله آخر را طی کنیم، نیازمند اعتمادسازی است، گفت: ارتباط با صنعت و دانشگاه با عقد قرارداد یا پروپوزال شروع نمی‌شود؛ حضور یک عضو هیات علمی یا محقق به عنوان یک فرد تاثیرگذار در صنعت قدم اول می‌تواند باشد.

به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به گفته وی، یکی از نکاتی که در این نشست‌ها باید مدون شود، چگونگی اجرای این درهم آمیختگی سیستماتیک صنعت و دانشگاه است که نتایج آن بالندگی صنعت و دانشگاه باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …