اما و اگرهای میراث فرهنگی و شهرداری اردکان در باره تخریب یک خانه تاریخی!

ایسنا/یزد باز هم ناهماهنگی بین دستگاه‌ها از هویت تاریخی یک شهر قربانی گرفت و در حالی که مسئول میراث فرهنگی اردکان ناهماهنگی و تخریب یک خانه‌ی تاریخی در اردکان را بی‌احترامی می‌داند و از برخورد قاطعانه با مسببان این اقدام می‌گوید، شهردار اردکان تخریب صورت گرفته را به اندازه نابودی یک خانه تاریخی نمی‌داند و معتقد است که طرح ایجاد سرویس بهداشتی در این مکان با هماهنگی میراث فرهنگی در حال اجرا بوده است.

«محسن میرجانی» رئیس میراث فرهنگی اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با تخریب بخشی از خانه تاریخی معصومی در اردکان، اظهار کرد: این بنای متعلق به دوره صفوی که در کنار حسینیه کوشک نو قرار گرفته بدون هیچ گونه هماهنگی، تخریب شده است.

وی این تخریب را شامل اتاقکی به مساحت 36 متر مربع و بخشی از آشپزخانه و طویله‌ی این خانه تاریخی اعلام کرد و گفت: متاسفانه در حالی این تخریب اتفاق افتاده که قابلیت همراهی صد درصد در اجرای طرح متناسب با بافت تاریخی اردکان و در راستای اصالت بخشی و ساخت و ساز دارای مجوز، وجود داشته است.

میرجانی تصریح کرد: متاسفانه هیچ هماهنگی در این خصوص با اداره کل میراث فرهنگی انجام نشده و تخریب صورت گرفته است لذا شکایت اولیه را تنظیم کردیم و تا سپری مراحل اداری به صورت قانونی و تا رسیدن به حکم دادستانی پیش خواهیم رفت.

این مسئول با بیان این که تخریب توسط ماشین‌آلات شهرداری صورت گرفته است، گفت: این تخریب با هدف ایجاد یک مجموعه سرویس بهداشتی در مجاورت یک حسینیه در این مکان بوده است.

مشکلی با ایجاد سازه سرویس بهداشتی نداشتیم

میرجانی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی با ایجاد سازه سرویس بهداشتی نداشتیم اما مسئله اینجاست که بدون هیچ نوع هماهنگی و برخورداری از طرح و با بی‌توجهی به اهمیت این بافت تاریخی ارزشمند، این تخریب اتفاق افتاده است.

میرجانی متذکر شد: ناهماهنگی با متولی حفاظت از میراث و بافت‌های تاریخی در این رابطه یک بی احترامی به شمار می‌رود لذا با جدیت با این تخلف برخورد می‌شود.

این مسئول با تاکید بر این که نگاه مدیریتی مسئولان و هر نوع اتفاقی در بافت تاریخی باید متوجه دستگاه متولی آن باشد، گفت: این بافت تاریخی از دوره آل مظفر تا مغول شکل گرفته و هیچ گاه راکد نبوده است و پویایی آن باید با رعات موازین و نگاه مثبت و تبعیت از مقررات حوزه میراث فرهنگی در بحث بازسازی و نوسازی انجام شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردکان با تاکید بر این که باید کلیت هر مجموعه تاریخی حفظ شود، گفت: هرگز نباید بخشی از یک مجموعه تاریخی با توجیهاتی حتی مذهبی تخریب شود چرا که این مسئله در مذهب، شرع، عرف یا قانون نمی‌گنجد و با قوانین وزارت میراث فرهنگی به عنوان نهادی رسمی و قانونی نمی‌گنجد

تخریب در حد یک خانه تاریخی نبوده است

اما در این باره «مصطفی‌ پوردهقان‌» شهردار اردکان به خبرنگار ایسنا گفت: طرح توسعه دستشویی مسجد زیر ده اردکان در داخل بافت تاریخی و حدفاصل مسجد زیرده و حسینیه کوشکنو قریب به سه سال است که در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی افزود: از آنجایی که اهالی محله زیرده‌ صبح امروز در هنگام گودبرداری حضور داشتند، بدون هماهنگی ناظر طرح از راننده بیل گودبرداری خواسته‌اند که بخشی از دیوار به جای مانده از طرح توسعه حسینیه کوشکنو را  تخریب کند که بلافاصه با هماهنگی ماموران شهرداری جلوی این اقدام گرفته می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: تخریب صورت گرفته، آنچنانی نبوده که خانه‌ای از بین برود، البته نباید فراموش کرد نقشه سرویس بهداشتی مزکور کاملاً با هماهنگی اداره میراث در حال اجرا بوده است.‌

وی در این خصوص اضافه کرد: تمام تخریب یا ساخت و سازهای شهرداری اردکان چه‌ داخل حصار بافت تاریخی چه اطراف آن با ضوابط میراث فرهنگی انجام می‌گیرد و ما نیز همکاری مناسبی با میراث اردکان داشته‌ایم.‌

شهردار اردکان با ابراز گلایه از میراث فرهنگی استان تصریح کرد: متاسفانه حوزه میراث فرهنگی استان حمایت دولتی مناسبی از بافت تاریخی اردکان نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه استان در توزیع اعتبارات نگاه فراگیر نیست چرا که اردکان، اعتبارات میراثی خیلی کمی را از مرکز استان با کم‌لطفی مسولان آن دریافت می‌کند.

پوردهقان اضافه کرد: خدمات بی‌شماری از سوی شهرداری اردکان به ساخت و سازهای بافت تاریخی و میراث فرهنگی ارائه می شود که از جمله آنها می‌توان به ساخت و سازها و تعمیرات بافت تاریخی  اشاره کرد.

البته این موضوع را از طریق اکثر اعضای شورای شهر اردکان پیگیری کردیم ولی نه تنها پاسخی قطعی دریافت نکردیم بلکه به نظر این اتفاق برای آن‌ها نیز در هاله‌ای ابهام بود، هرچند که یکی از اعضای شورای شهر اردکان در حین شفاف نبودن ماجرا برایش، از رسیدگی به آن خبر داد.

با توجه به این که هنوز از ماجرای تخریب بافت تاریخی شاهدیه هم زمان زیادی نگذشته و باز هم قربانی شدن بخشی از هویت تاریخی مردم یک شهر نشات گرفته از ناهماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری چه عمدی و چه سهوی است، به نظر می‌رسد در این ماجرا نیز اصل واقعه در میان انگشت‌ اتهام دو دستگاه به یکدیگر گم خواهد شد و شاید زمان آن رسیده که مسئولان ارشد مدیریت استان به طور جدی به چنین مسائلی ورود کرده و از تکرار دوباره موارد مشابه جلوگیری کنند.

البته طی سال‌های اخیر همکاری شهرداری‌ها و ادارات میراث فرهنگی در توسعه گردشگری، ترمیم بافت‌های تاریخی و احیای فرهنگ و آیین و رسومات مردم در یزد نیز مسئله بسیار قابل توجهی است که باید برای جلوگیری از آسیب در این رابطه مطلوب و سازنده بین مسئولان و متولیان مربوطه به طور جد اقدام کرد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …