بروجردی:ارزش اسناد به درستی شناخته نشده است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت:در دهه‌های گذشته از منظر سازمانی توسعه خوبی در سازمان رخ داده و از منظر فراهم آوری اسناد از حدود ۵۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی تاکنون ۵ میلیون پرونده گردآوری شده است.

به گزارش ایسنا اشرف بروجردی که در مراسم رونمایی از آیین رونمایی از سامانه «نقش دولت در دفاع مقدس» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سخن می‌گفت، بیان کرد: امروز در آستانه چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران که با تلاش‌ها، مبارزات، ایثارگری‌ها و خون‌های پاک عزیزانی آبیاری شده است که در جمع آنها هستیم، گردهم آمده‌ایم تا یادآور ارزش‌های خلق شده توسط این شهیدان ارزشمند و خانواده‌های بزرگوار آنان باشیم. شهیدانی که خون پاکشان سرمایه این نظام است تا با هم برگ زرین دیگری از تاریخ این سرزمین را بازخوانی کنیم و ملت ایران امیدوار است تا بتواند پاسداشت تلاش‌ها و ایثارگری‌های این عزیزان باشد و ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای حفظ و نگهبانی از این سرمایه‌ها بر آنیم که نقش این شهیدان بزرگوار را که روزی در مسند مدیریت کشور بودند و با تصمیمات سخت و پابرجای خود ماندگاری این سرزمین را رقم زدند به تصویر بکشیم.

بروجردی افزود: از دو سال پیش، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت برای حفظ این سرمایه عظیم، اسنادی که گویای نقش آنان در تصمیمات کشور است را جمع‌آوری و ماندگار کند و این مأموریت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی محول شد. زمانی که وارد این عرصه شدیم نقش آفرینی همه دولتمردان در سراسر کشور و در مدیریت‌های کلان را به مشاهده نشستیم و دریافتیم که در همه نهادهای اثرگذار از وزارت امورخارجه در حمایت‌های سیاسی تا وزارتخانه راه و ترابری، مخابرات، نیرو، بازرگانی، نفت،آموزش و پرورش، علوم و غیره و رسیدگی به آسیب‌دیدگان در جهت آماده سازی جاده‌ها، تأمین برق، اقدامات مخابراتی و خرید مایحتاج عمومی برای جلوگیری از آسیب دیدگی مردم در سراسر کشور تلاش‌های وافر و تصمیمات مهمی اتخاذ شده‌است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: حاصل این تصمیمات،امروز در قالب اسناد در اختیار مدیران است تا مبنایی باشد برای اتخاذ تصمیمات مناسب در بحران‌ها که کم نیستند و در ادوار مختلف همواره به تجربه مدیران و مردم در آمده و شرایط بحرانی را تجربه کرده‌اند و امروز به رونمایی از این اسناد می‌پردازیم تا چراغی باشد فراروی تصمیمات ارزنده‌ای که در شرایط جنگ و بحران اتخاذ شده است؛ آن هم در سالی که پنجاه سالگی آرشیو ملی را پشت سر می‌گذاریم. آرشیو این اسناد که با کمک همه وزارتخانه‌های ذیربط و با همراهی مرکز اسناد دفاع مقدس برای نخستین بار شکل گرفته است کاری است ماندگار برای آیندگان.

وی گفت: اصولاً پیشینه آرشیو در ایران نسبت به کشورهای دیگر  محدود است و به طور کلی آرشیو ما قدمت بالایی ندارد. قانون اسناد ملی در اردیبهشت ۱۳۴۹ تصویب و در همان سال آرشیو ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی سازمان اسناد ملی ایران چون در مرحله تاسیس قرار داشت همه هم و غم خود را صرف شناساندن خود به دستگاه اداری کشور نمود و تا حد زیادی هم موفق بود. بعد از پیروزی انقلاب تا سال‌های پایان جنگ تحمیلی نیز جمهوری اسلامی در مرحله تکوین قرار داشت و چون این سازمان تشکیلات شناخته شده‌ای برای عموم جامعه و دستگاه‌های اجرایی کشور نبود تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسید که توجه چندانی به این سازمان نشود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: در دهه‌های گذشته از منظر سازمانی توسعه خوبی در سازمان رخ داده و نیز از منظرفراهم آوری اسناد از حدود ۵۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی تاکنون ۵ میلیون پرونده گردآوری شده است که به دلایل مختلف هنوز ده‌ها سازمان و نهاد دولتی یا وابسته به دولت از همکاری دریغ کرده‌اند. حافظه ملی ایرانی که شعار و برنامه راهبردی و بنیادی سازمان است دو بخش و دو بُعد دارد. بُعد و جنبه هویتی و تاریخی که کیستی ما را توضیح می‌دهد که اسناد تاریخی و ارزشمند و نسخ خطی بیشتر آن را بازنمایی می‌کند و بُعد اداری و مدیریتی که تجربه و سابق‍ه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و تصمیم سازی در نظام اداری کشور است و اسناد انتقالی از دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و وابسته به دولت آنها را بیان می‌کند. این اسناد دومی نزدیک به ۹۸٪ اسناد مخازن سازمان اسناد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ارزش و اهمیت این اسناد هنوز به درستی و جامعیت در فرآیند برنامه‌ریزی و تصمیم سازی شناخته نشده و نقش مهم آنها در پشتیبانی و یاری‌گری به نظام تصمیم سازی و اداری کشور مغفول مانده است. سیاست نوین سازمان بازتعریف و بازسازی در مفهوم راهبردی نقش اسناد در نظام سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و اقدام دولت و نهادها و بهره گیری از تمامی قابلیت‌ها و امکانات اسناد انتقالی مربوط به دستگاه‌های دولتی برای توسعه کشور است. امیدوارم رویکرد بهره‌گیری از اسناد اداری و تاریخی بتواند در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه ریزی‌ها و راهبردهای نهادها و دستگاه‌های دولتی خودنمایی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …