چند درصد مهارت‌آموزان جذب بازار می‌شوند؟

در حالی که بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، آمارها بیانگر آن است که از میان آموزش دیدگان مهارتی دست کم بیش از ۶۰ درصد جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بررسی سهم جمعیت بیکار تحصیلکرده از مجموع جمعیت بیکار کشور بیانگر آن است که در بهار امسال ۴۰.۳ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیل دانشگاهی بوده‌اند.

بر اساس گزارش، مرکز آمار ایران اگرچه سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان با رشد مواجه بوده و  ۰.۱ درصد افزایش داشته است، اما نسبت رشد جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل همچنان طی سالهای اخیر بیش از رشد جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل بوده است.

علی اوسط هاشمی – معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی – می گوید ۴۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی در کارگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، آموزش‌های مهارتی را می گذرانند و این مسأله در جذب آنها به بازار کار موثر بوده است؛ به نحوی که ۶۰ درصد مهارت آموزان به بازار کار راه می یابند.

وی با بیان اینکه به دنبال یکپارچه سازی مهارت، تجربه و تحصیل هستیم، معتقد است نیاز به مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در سیستم های آموزشی باید به یک نیاز در کشور تبدیل شود.

آنطور که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای می گوید همه سیستم های مدیریتی در کشور باید به سمت تقاضا محوری حرکت کنند چنانچه در سازمان فنی و حرفه ای سیاست «جامع محورکردن» آموزش های مهارتی اجرا می شود و  تربیت نیروی انسانی ماهر به عنوان اصلی ترین هدف تعیین شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مهارت آموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد، از این رو توجه بیشتر جوانان و افراد جویای کار به کسب مهارت و دانش فنی را یکی از راهکارهای اساسی و مهم برای کاهش معضل بیکاری در جامعه می دانند.

حمید حاج اسماعیلی – کارشناس بازار کار – با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان کشور بالاترین نرخ بیکاری را دارند به ایسنا گفته که وجود فارغ التحصیلان بیکار نشان می دهد مشکل مهارت آموزی و بیکاری فارغ التحصیلان همچنان به قوت خود باقی است و با ارائه آموزش های دانشگاهی حل نمی شود.

وی با تاکید بر گسترش ظرفیت‌های بازار کار اظهار کرد که متاسفانه به اندازه کارجویان هنوز ظرفیت‌های بازار کار توسعه و گسترش پیدا نکرده و عرضه و تقاضا در بازار کار متوازن نیست اما بخش اصلی بی تعادلی در بازار کار ناشی از عدم تعریف ظرفیت های لازم برای کارجویان بوده است.

فتح اله بیات – فعال حوزه کار – نیز در گفت وگو با ایسنا، تقویت مهارت آموزی را موجب جذب نیروی انسانی در محیط کار می داند که ضمن ایجاد اشتغال، آمار فارغ‌التحصیلان بیکار را کاهش می دهد.

وی با اشاره به نقش موثر مهارت آموزی در افزایش بازدهی و بهره وری می گوید هر کشوری که در بحث آموزش به ویژه آموزش‌های مهارتی سرمایه‌گذاری کرده موجبات توسعه و شکوفایی خود را فراهم آورده است لذا هرچه بتوانیم در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم به نفع کشور، اقتصاد و بازار کار خواهد بود.

بیات بر لزوم اختصاص بودجه و سرمایه گذاری در حوزه مهارت تاکید کرده و معتقد است با سرمایه‌گذاری در حیطه آموزش و مهارت، موضوع مهارت آموزی تقویت و نسل جوان به ویژه فارغ التحصیلان کشور بدون نگرانی، جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه ای به منظور رفع نیاز کشور به نیروهای ماهر ایجاد شده و با توجه به بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی لازم است آموزشکده ها به سمت بازار کار حرکت کرده و نیروهای ماهر و متناسب با بازار کار تربیت کنند. ازسوی دیگر جامعه با فقدان مهارت روبرو است و سطح مهارت در نگاه برنامه‌های کلان کشور ضعیف است؛ لذا نگاه به مهارت و مهارت آموزی باید تغییر کند و قوانین موجود در این بخش اصلاح شود.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …